Jak odpoczywać, aby być wypoczętym? – 9 porad, jak się regenerować


Czy często zdarza Ci się, że masz chwilę wolnego czasu i chcesz odpocząć, ale po odpoczynku jesteś bardziej (albo podobnie) zmęczony, niż wcześniej? Często słyszę od niektórych osób, że nie mają czasu na odpoczynek, bo mają tyle na głowie, a gdy już znajdą chwilę, to odpoczynek nic im nie daje, nie regeneruje sił. Tymczasem odpoczynek jest dla naszego organizmu niezwykle ważny – zarówno dla ciała, jak i dla ducha. Czytaj dalej i dowiedz się jak odpoczywać tak, aby być naprawdę wypoczętym!

 

 

Jeśli nie dajemy sobie szansy ani czasu na odpoczynek, stajemy się mniej efektywni, mniej kreatywni i mniej skupieni. Jesteśmy rozdrażnieni, łatwo się denerwujemy, mamy wahania nastroju. Spada nasz poziom energii, na wiele rzeczy nie mamy ochoty, często chodzimy jak zombie. Zwykle towarzyszą temu bóle pleców, głowy, brak apetytu lub odwrotnie – nadmierny apetyt.

Wiele osobom wydaje się, że odpoczywa, że znajduje tą chwilę dla siebie, jednak po odpoczynku nie są tak zregenerowani, nie czują się tak dobrze, jakby chcieli. Z okazji zbliżających się świąt, może warto nauczyć się odpoczywać tak, aby być naprawdę wypoczętym? Wiele z nas będzie miało kilka dni wolnego, warto więc je wykorzystać na pełną regenerację!

 

 

Nieumiejętne odpoczywanie

 

aktywny wypoczynek

 

Wiele z nas nie potrafi prawidłowo odpoczywać. Bo tego też trzeba się nauczyć. Trzeba zrozumieć, co sprawia, że jesteśmy pełni energii: odpowiednia ilość snu i dobra dieta to podstawa. Ale umówmy się, leżenie na kanapie jak naleśnik z pilotem w ręce to nie jest najlepszy pomysł na odpoczynek. Można na to sobie pozwolić od czasu do czasu, jednak bombardowanie swojego biednego i zmęczonego umysłu milionem nowych bodźców z telewizji (reklam, katastrof, kłótni polityków, nieprzyjemnych wiadomości, itd.) raczej nas nie zrelaksuje.

Wylegiwanie się na kanapie lub siedzenie w fotelu jest ulubioną formą odpoczynku większości ludzi. Jednak nie odpoczywa tu ani nasze ciało, ponieważ leżąc, utrudniamy krążenie i przepływ limfy, co powoduje spadek energii; ani nasze oczy, bo wpatrujemy się w telewizor/komputer; ani nasz umysł, bo jesteśmy zasypywani ogromną ilością bodźców. Pewnie zauważyłeś też, że im dłużej się leży, tym bardziej się nie chce 🙂 A przecież po odpoczynku powinno być odwrotnie!

 

 

 

1. Znajdź czas na odpoczynek

 

Ten punkt jest chyba najważniejszy ze wszystkich, bo gdy nie będziesz mieć czasu na odpoczynek, to w ogóle nie dasz sobie szansy na regenerację. Nie wmawiaj sobie, że nie masz czasu na odpoczynek, każdy z nas ma dokładnie 24h do dyspozycji i to w dużej mierze od Ciebie zależy, co z tym czasem zrobisz.

Widzisz, odpoczynek jest naprawdę ważny. Powinien być dla Ciebie jednym z priorytetów, bez którego prawdopodobnie wytrzymasz przez tydzień, ale na dłużą metę brak solidnego odpoczynku Cię wykończy.

Polecam zaplanowanie sobie czasu na regenerację. Może to być 30 minut każdego dnia, a może kilka godzin w weekend – to już zależy od Twojego planu dnia i Twoich obowiązków. Jedno jest jednak pewne – MUSISZ znaleźć czas na odpoczynek. Prawdopodobnie będzie trzeba zrobić to kosztem innych rzeczy, ale będą one mniej ważne – w życiu niestety nie można robić wszystkiego (wbrew temu, co niektórzy starają się nam wmówić), trzeba umieć ustalać priorytety. Być może będziesz musiał zrezygnować z wieczoru przed telewizorem, może z bezsensownego przeglądania Facebooka, a może z umycia okien.

Dobrze jest też, chociaż w ogólnym zarysie, zaplanować sobie, co będziesz robić, żeby nie tracić później czasu na myślenie, jak by tu dzisiaj odpocząć. Wypisz kilka(naście) rzeczy, które sprawiają Ci radość i relaksują, a potem rób je wszystkie po kolei.

jak odpoczywać

 

2. Odpoczynek szyty na miarę

 

Każdy z nas jest inny, nasze organizmy, nawyki i upodobania się od siebie różnią, warto więc dopasować formę odpoczynku do indywidualnych upodobań. Każdy też ma inną pracę – jedni fizyczną, inni umysłową, jedni ze zmiennymi godzinami pracy, inni stałą i regularną. Jedni wstają o świcie, inni pracują popołudniami, a jeszcze inni na noce. Nasz odpoczynek, jego długość i forma muszą więc być odpowiednio dostosowane również do naszego stylu życia.

Jeśli na co dzień pracujesz fizycznie, może nie koniecznie będzie Ci się chciało iść w dzień wolny na całodniową wycieczkę, jednak nie oznacza to, że masz odpoczywać przed telewizorem! Idź chociaż na krótki spacer, zresetuj umysł. Po spokojnej aktywności poczujesz się lepiej niż po całym dniu na kanapie.

 

 

3. Wyłącz komputer i telewizor

 

Jak wspomniałam wyżej, oglądanie telewizji nie jest najlepszą formą na odpoczynek. Podobnie komputer. Po pierwsze, za pomocą telewizora i komputera jesteśmy atakowani z każdej strony przez reklamy, złe wiadomości, kłótnie, negatywne emocje, albo rzeczy, które tak naprawdę nie powinny nas interesować (np. co dziś wydarzy się w Ukrytej Prawdzie). Mamy swoje życie i to ono powinno nas pochłaniać, a nie sztuczne problemy wymyślonych bohaterów Na Wspólnej. Oczywiście można od czasu do czasu coś sobie obejrzeć, ja też mam swoje ulubione seriale, ale codzienny odpoczynek przed TV to nie tędy droga.

Ponadto, telewizor i komputer emitują światło, które męczy nasze oczy i może wywoływać bóle głowy. Spędzając przed nimi zbyt dużo czasu, po prostu się męczymy, nie odpoczywamy! A jeśli weźmiemy pod uwagę to, że większość z nas codziennie pracuje przy komputerze, to odpoczywanie przy nim już w ogóle nie powinno wchodzić w grę.

Jeśli masz więc chwilę na odpoczynek, wyłącz telewizor i komputer i zrelaksuj się w inny sposób!

aktywny odpoczynek

 

4. Wyjdź do ludzi…

 

Odpoczynek między ludźmi jest jedną z najlepszych form wypoczynku. Mowa oczywiście o osobach, które znamy, lubimy i przy których czujemy się dobrze. W towarzystwie dobrych znajomych i przyjaciół, nasz umysł się odpręża, możemy być sobą i się wyluzować. Nie bez znaczenia pozostaje również śmiech, który zwykle towarzyszy takim spotkaniom: odpręża, relaksuje i wyzwala endorfiny.

Dzięki przebywaniu z bliskimi osobami, czujemy się potrzebni, doceniani i ważni – jest to bardzo ważne dla naszego samopoczucia i równowagi psychicznej. Każdy z nas lubi być akceptowany, odczuwamy również potrzebę przynależności do grupy i jest to jedna z podstawowych potrzeb życiowych.

Święta Bożego Narodzenia to wspaniała okazja do takich spotkań, wykorzystaj to! Tylko nie siedź z rodziną przed telewizorem 🙂 Idźcie razem na spacer, na łyżwy, narty. Zagrajcie w gry planszowe, ugotujcie coś razem, idźcie na wystawę, albo ubierzcie razem choinkę.

Spędzenie czasu wśród bliskich naładuje Cię pozytywnie, utrwali łączące Was więzi, zrelaksuje i odpręży.

 

 

5. …albo pobądź sam ze sobą

 

Bywa też tak, że mamy dość kontaktów z ludźmi – jeśli na co dzień z nimi pracujemy, w domu również ktoś zawsze jest, warto odciąć się od tego i pobyć samemu ze sobą.

Możemy wybrać się na samotny spacer, iść pobiegać, albo wyskoczyć na basen. Możemy wziąć długą kąpiel, zaszyć się w ciszy z ulubioną książką, albo pomedytować. Będzie to szansa na oczyszczenie umysłu, uspokojenie myśli i poukładanie ich. Takie przebywanie sam na sam ze sobą pozwala też przyjrzeć się naszemu organizmowi, wsłuchać się w jego potrzeby, wyciszyć się i posłuchać siebie.

efektywny odpoczynek

 

 

 

6. Odetnij się od obowiązków i dnia codziennego

 

Nigdy nie uda Ci się porządnie odpocząć, jeśli w trakcie odpoczynku będziesz myśleć o swoich problemach, niedokończonym projekcie, czekających Cię wyzwaniach, rachunkach do zapłacenia, itd. Sztuka odcięcia się na pewien czas od problemów życia codziennego nie jest łatwa, ale wartą ją opanować. Podczas odpoczynku, nie ważne czy ćwiczysz jogę, bawisz się z dziećmi, czy czytasz książkę, staraj się skupić na wykonywanej czynności. Bądź tu i teraz, nie odpływaj myślami, staraj się cieszyć tym co robisz, zrelaksuj się.

Nie myśl obsesyjnie o czekającym Cię trudnym spotkaniu, nie planuj, co ugotujesz na obiad i jak rozwiązać jakiś problem. Zajmiesz się tym później, teraz odpoczywasz i dajesz swojemu umysłowi przerwę – on też potrzebuje chwili wytchnienia 🙂

Aby ułatwić sobie odcięcie się od obowiązków i dnia codziennego, pomocny może się okazać kolejny punkt.

 

 

7. Nie odkładaj na później

 

Staraj się zawsze domykać rozpoczęte sprawy, nie odkładaj na później rzeczy, które i tak będziesz musieć zrobić, bo będziesz o nich obsesyjnie myśleć i nigdy prawdziwie nie odpoczniesz. Próbuj zawsze uporać się z trudnymi zadaniami jak najszybciej, nie przekładaj na jutro, nie porzucaj niedokończonego zadania. Pozwoli Ci to na spokojny odpoczynek i nie myślenie o tym, co jeszcze musisz zrobić. Takie niedokończone projekty i rzeczy, których nie chcemy robić, a wiemy, że musimy, potrafią naprawdę mocno nas prześladować i zaprzątać nasze myśli. Jeśli domkniesz wszystkie ważne sprawy, bez wyrzutów sumienia i ze spokojnym umysłem, będziesz mógł odpocząć.

 

 

8. Wybierz aktywny wypoczynek…

 

jak odpoczywać

 

Osobiście polecam odpoczynek aktywny, najlepiej na świeżym powietrzu. Zdaję sobie jednak sprawę, że jest zima, szybko robi się ciemno i może nam się nie chcieć. Jeśli więc nie możesz iść na spacer, zrób chociaż kilka spokojnych ćwiczeń w domu. Nawet jeśli pracujesz fizycznie, delikatna sesja jogi lub rozciąganie z pewnością podziała na Ciebie lepiej, niż wieczór na fotelu.

Pamiętaj tylko, aby się dodatkowo nie forsować – jeśli jesteś naprawdę zmęczony, wybierz bardzo spokojny rodzaj aktywności, albo zrezygnuj z niej całkiem – musisz słuchać tego, co podpowie Ci Twój organizm.

 

 

9. …albo mądry odpoczynek pasywny

 

Jeśli jednak zdecydujesz się na odpoczynek pasywny, znajdź alternatywę dla telewizora i komputera: książka, zabawa z dziećmi, gry planszowe, nauka języka, upieczenie ciasta, słuchanie muzyki, kąpiel, medytacja, masaż, drzemka, rozmowa z bliską osobą, gazeta, krzyżówka, robótki ręczne, rękodzieło, malowanie, rysowanie… pomysłów jest naprawdę wiele. Znajdź coś, co lubisz robić i po prostu  to rób 🙂

 

 

A Ty jak najlepiej odpoczywasz? Masz jakieś swoje ulubione formy wypoczynku? Podziel się swoją opinią w komentarzu!

 

 

 

 

  • Anna Koronowska

    No właśnie, zbliżają się święta i niektórzy zamiast odpocząć jeszcze bardziej się zmęczą i umęczą. Cenne rady!

  • Aleksandra Piotrowska

    Moje ulubione sposoby odpoczynku to słuchanie śpiewu ptaków (w sezonie zimowym mam płyty do słuchania z głosami przyrody i nauką rozpoznawania śpiewu ptaków), spacery po lesie, górach, podrózowanie w miarę możliwości, spotkania z przyjaciólmi i rodzicami, gimnastyka i pachnące kąpiele w wannie:) Ola z zachwyconanatura.pl

  • Anna Kozakiewicz

    ciekawe propozycje, na pewno skorzystam

  • Ja bardzo lubię odpoczywać uprawiając sporty (najlepiej ekstremalne), albo na spokojnie z książką w ręku!

  • Kasia

    przy punkcie wyłącz komputer i telewizor dodałabym jeszcze telefon. Dzień offline jest super pomysłem:)

  • Monika Stęp

    Jestem osobą dość aktywną i zawodowo i fizycznie. Ciągle brakuje mi doby na pracę nie mówiąc o odpoczynku. Dlatego w tym roku postanowiłam, że zamiast jechać z mężem i dziećmi na narty, użerać się z nimi że śniegu za dużo, za mało a obiady niesmaczne itd ( tak, tak rozpuściłam swoje dzieci 😉 ), wyślę ich samych na ferie 🙂 Tata poczuje ciężar tego co ja mam od 20 lat na codzień, a ja cały tydzień spędzę relaksując się z książką, naturą, jogą, mantrą itp 🙂 Już się nie mogę doczekać 😀

  • Szczypta o Mnie

    ja najlepiej odpoczywam na zajęciach z Pole Dance 🙂

  • Kasia Bolek

    ja bym jeszcze dodała coś o zdrowym egoizmie i asertywności. Czasem warto odmówić zrobienia jakiejś rzeczy, albo wymusić na mężczyźnie swojego życia umycie okien czy inną koszmarną czynność, ewentualnie wyrzucić jego i dziecko na długi spacer lub na obiad do teściowej 🙂

  • Justyna

    Ja czasami zapominam telefonu, i mam zupełny reset 🙂 tylko potem trzeba odpisać na sms i oddzwonić na telefony, ale warto. czuje sie wtedy wolna

  • Udowodniono, że korzystanie do ostatniej chwili przed położeniem się spać z emitujących niebieskie światło ekranów laptopa, telewizora, komórki czy tableta upośledza prawidłową pracę szyszynki, to ta część mózgu, która odpowiada za prawidłową regenerację ciała podczas nocnego odpoczynku . Chronobiolodzy zalecają godzinę przerwy pomiędzy korzystaniem z elektroniki ( ekranów) a początkiem nocnego snu. Właśnie czytam ciekawą książkę na ten temat, jej tytuł to: „Potęga KIEDY” ( chodzi o to, kiedy i dla kogo jest optymalnie najlepszy czas na różne aktywności). Pozdrawiam, ciekawy wpis 🙂

  • Najbardziej spodobał mi się punkt 3 – im mniej elektroniki dookoła tym lepszy stan psychiczny!

  • chciałabym mieć chwilę dla siebie, pospacerować, posłuchać muzyki

  • Jeszcze nie końca umiem odpoczywać ;)… być może spróbuję wziąć sobie Twoje rady do serca, a tymczasem z chęcią będę powracać na Twojego bloga 😉