Skorupki jaj – zastosowanie. 10 powodów, aby nie wyrzucać skorupek jaj


Skorupki jajek dla większości z nas są odpadem, czymś, co szybko wyrzucamy do kosza przy robieniu porannej jajecznicy, czy pieczeniu świątecznego ciasta. A moglibyśmy je wykorzystać, nie tylko z pożytkiem dla nas, ale również dla środowiska. Zastosowanie skorupek jaj jest naprawdę szerokie! Zresztą, sam się przekonaj, dlaczego nie warto ich wyrzucać 🙂

 

 

Przyznam szczerze, że jeszcze jakiś czas temu, nie pomyślałabym, żeby użyć skorupek z jaj kurzych do czegokolwiek. No, może poza zasianiem w nich wielkanocnej rzeżuchy. Okazuje się, że bardzo wiele rzeczy, które traktujemy jako odpady, w rzeczywistości jest skarbnicą składników odżywczych i witamin. Można pokusić się o stwierdzenie, że często wyrzucamy to, co najlepsze, choćby taką niepozorną pestkę z awokado (o której pisałam na Facebooku) albo liście brokułu. Albo skorupki jaj.

 

skorupki jaj zastosowanie

 

Jak przygotować skorupki jaj?

 

Bez względu na to, do czego zechcesz wykorzystać swoje skorupki, powinieneś wiedzieć jak należy je przygotować. Przede wszystkim, najpierw należy zużyć wnętrze, czyli białko i żółtko. Następnie powinieneś dokładnie umyć skorupki i sparzyć wrzątkiem. Po tej czynności, dokładnie osusz je ręcznikiem lub pozostaw do wyschnięcia, a później zmiel na drobny proszek w młynku do kawy.

Pamiętaj, że nawet jeśli nie będziesz ich jadł (tylko wykorzystasz do czegoś innego), skorupki muszą być dokładnie oczyszczone i sparzone wrzątkiem!

 

 

 

1.     Skorupki jaj – źródło wapnia

 

Wapń jest jednym z niezbędnych pierwiastków w naszym organizmie. Jego podstawowym, powszechnie znanym zadaniem jest funkcja budulcowa - kości, zębów, paznokci, włosów, a także naczyń krwionośnych. Co nie wszyscy wiedzą, wapń odpowiada również za regulację skurczu mięśni, regulację procesów zapalnych w organizmie oraz prawidłowy proces krzepnięcia krwi.

Zapotrzebowanie na ten pierwiastek różni się, w zależności od wieku i płci. Przyjmuje się, że dla osób dorosłych, wartość dziennego zapotrzebowania wynosi 1000 miligramów. Niestety, co często podkreślają badacze, dieta większości z nas nie pokrywa tego zapotrzebowania. Jest to spowodowane między innymi tym, że na co dzień nie odczuwa się niedoborów wapnia, ani żadnych negatywnych skutków z tym związanych. Niedobory tego pierwiastka wykazuje się za pomocą wykrycia długoterminowych zmian zawartości wapnia w kościach – a jeżeli spadek zawartości wapnia jest możliwy do zaobserwowania, zwykle oznacza to już poważną demineralizację. Tak więc, wcześniejsze wykrycie niedoboru jest bardzo trudne.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że skorupki jaj są bardzo cennym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia. W niemal 95% składają się one z węglanu wapnia. Skorupka jajka powstaje w organizmie kury po to, aby chronić zarodek i dostarczać mu niezbędnych związków mineralnych, głównie soli wapnia.

 

 

2.     Skorupki jaj zamiast suplementów

 

W celu zapobiegania niedoborom, wapń można uzupełniać syntetycznie wytworzonymi suplementami, jednak czy jest to jedyne słuszne rozwiązanie? Jako źródło wapnia w preparatach uzupełniających wykorzystuje się syntetyczny węglan wapnia. Wapń, znajdujący się w skorupkach jaj jest ponad dwa razy lepiej przyswajany przez nasz organizm, niż syntetyczny węglan wapnia. Zgodnie z badaniami skorupka jaja kurzego zawiera podobną ilość wapnia, co sztucznie uzyskiwany węglan. Ponadto, zawiera więcej selenu, cynku i miedzi, a mniej fluoru. Ważna jest również spora zawartość strontu. Jest to pierwiastek zbliżony do wapnia, pełniący funkcję budulcową kości, bardzo często stosowany w leczeniu osteoporozy preparatami strontu. Posiada on właściwości hamujące w stosunku do komórek kościogubnych, natomiast pobudza pracę komórek kościotwórczych. Ilość strontu, znajdująca się w skorupce jaja kurzego jest idealna dla człowieka – regularnie przyjmowana, wspiera nasz układ kostny.

Z wszystkich wymienionych wyżej informacji wynika, że nie warto wspomagać się syntetycznymi suplementami – lepiej postawić na to, co daje nam natura!

skorupki jaj wapń

 

 

3.     Jedzenie skorupek jaj

 

Zmielone na bardzo drobny proszek skorupki jaj kurzych możesz dodawać, np. do koktajli, zup, czy sałatek. Możesz także wsypać łyżeczkę do szklanki, dodać sok z połowy cytryny, zalać wodą i wypić. Nie przekraczaj jednej łyżeczki dziennie, ponieważ zbyt duża ilość wapnia w organizmie może nie zostać wchłonięta i odkładać się w tętnicach. Teoretycznie, spożywać można skorupki jaj wszystkich kategorii (tzn. zarówno z chowu klatkowego, ściółkowego, jak i z wolnego wybiegu), ja jednak nie polecam. Zdecydowanie lepiej jeść skorupki od kur z chowu ekologicznego lub ze „swojskich” jaj. Ewentualnie od kur z wolnego wybiegu, które można znaleźć w większości sklepów.

 

 

4.     Dbałość o środowisko

 

Skorupki jaj są odpadem. W koszach lądują ich miliony, jeszcze więcej wyrzucają producenci żywności, co stanowi problem zarówno ekologiczny, jak i ekonomiczny. Jednak, używając ich, zastępując nimi drogie apteczne suplementy, dbasz nie tylko o swój portfel, ale również o środowisko 🙂

 

5.     Skorupki jaj a zdrowie – naturalny antybiotyk

 

Białka, wchodzące w skład skorupki jaj kurzych działają antybakteryjnie – dowiedziono ich skuteczności w zwalczaniu niektórych patogenów. Ponadto, wykryto, że zmniejszają odporność niektórych bakterii (np. Salmonelli) na wysoką temperaturę.

 

 

6.     Skorupki jaj przy niewydolności nerek

 

Proszek ze skorupek jaj kurzych wiąże obecny w organizmie fosfor. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób z niewydolnością nerek, ponieważ głównym sposobem leczenia jest usunięcie nadmiaru fosforu z organizmu. Zazwyczaj robi się to poprzez stosowanie diety niskofosforowej lub przyjmowanie preparatów wiążących fosfor. Jednak te metody bywają niewystarczające, bowiem poziom fosforu może być nadal zbyt wysoki. Ponieważ preparaty wspomagające usuwanie fosforu zawierają w głównej mierze węglan wapnia, proszek ze skorupek jaj, ze względu na swoją lepszą przyswajalność, może stanowić dobre uzupełnienie terapii.

 

 

7.     Skorupki jaj jako ochrona UV

 

Istnieją badania, pokazujące, że regularne spożywanie skorupek jaj może zwiększać zdolności organizmu do ochrony przed promieniami UV. Osobom testującym podawano sproszkowane skorupki jaj wraz z kwasem askrobinowym codziennie, przez 6 tygodni. Wskaźniki, którymi bada się stopień opalenizny i wystąpienie rumienia (MED i MPPD) były u tych osób znacznie wyższe (czyli opalenizna była mniejsza) w stosunku do osób przyjmujących dekstryny.

Nie traktowałabym tych badań, jako wyrocznię, ale może zamiast wsmarowywać w siebie kremy z filtrem o niewiadomym składzie, warto zacząć jeść skorupki jaj przed wakacjami? 🙂

skorupki jaj właściwości

 

8.     Skorupki jaj – naturalny środek czyszczący

 

Możesz stworzyć swój własny, ekologiczny środek czyszczący! Zamiast szkodliwych detergentów, wydzielających toksyczne opary, postaw na naturę. Wystarczy, że wymieszasz 1 szklankę sproszkowanych skorupek jaj z 2 szklankami sody oczyszczonej. Dodaj do tego trochę wody tak, aby powstała gęsta pasta, przełóż do słoiczka i gotowe! Używaj pasty do czyszczenia garnków, kuchenki, kranów, zlewu, wanny i czego tylko chcesz. Jest bardzo uniwersalny i naprawdę świetnie się spisuje.

 

 

9.     Skorupki jaj – nawóz do roślin

 

Kolejny powód, aby nie pozbywać się skorupek jaj 🙂 Bogactwo wapnia i minerałów sprawia, że skorupki jaj stanowią świetny nawóz dla roślin – zarówno doniczkowych, jak i ogrodowych. Nie będziesz musiał kupować sztucznych nawozów i środków ochrony roślin – ekologicznie i z korzyścią dla portfela.

 

 

10.   Skorupki jaj dla psa i ptaków

 

Możesz wspomóc skorupkami jaj również swojego czworonożnego pupila – dodawaj mu do jedzenia pół łyżeczki sproszkowanych skorupek. Dostarczą mu one niezbędnych minerałów oraz pomogą przy ewentualnych problemach trawiennych.

Zmielonymi skorupkami jaj możesz również karmić ptaki: albo wsypując do karmnika, albo rozsypując na ziemi, gdzie często dziobią. Zawsze możesz też oddać skorupki komuś, kto hoduje kury 🙂

 

 

 

Mam nadzieję, że zastanowisz się trzy razy, zanim wyrzucisz skorupki jaj 🙂 Naprawdę warto wykorzystać ich dobroczynne właściwości – z korzyścią dla siebie i środowiska. Natura daje nam naprawdę wszystko, czego potrzebujemy, musimy tylko nauczyć się korzystać z jej dobrodziejstw. W jak największej mierze postaw więc na naturalne produkty i preparaty – zobaczysz jak się opłaci!

 

 

 

Ciekawe te skorupki, prawda? Słyszałeś o ich dobroczynnych właściwościach? Zaczniesz spożywać proszek ze skorupek? A może już w jakiś sposób je wykorzystujesz? Daj znać w komentarzu!

 

 

 

  • Agnieszka

    Skorupki jaj rozrzucam po działce, jako źródło wapnia. 🙂

  • Świetny i bardzo wartościowy wpis. Moja doktórka mówiła mi o skorupkach jaj, ale jakoś trudno mi przychodzi ich jedzenie Wiem, że trzeba je dokładnie zmielić np. w maszynce do kawy i posmarować chleb, Kto wie, może sie odważę bo to rzeczywiście jak napisałaś, źródło wapnia. Pozdrawiam. 🙂

  • Świetne opracowanie, faktycznie dodawanie kurom do ich żywności daje korzyści, więc i ludziom zapewne też

  • że co? jeszcze nigdy nie słyszałam o tym, żeby ktoś jadł skorupki… i naprawdę nie wiem, czy powinnam wierzyć w to, że to jest w jakikolwiek sposób dobre dla organizmu. ;p

    • A dlaczego nie może być dobre? Jest to produkt całkowicie naturalny, składa się w większości z wapnia z dodatkiem innych minerałów. Skoro korzystnie wpływa na zwierzęta i rośliny, to dlaczego nie na człowieka? Bardziej powątpiewałabym w skuteczność syntetycznych suplementów i ich pozytywny wpływ na organizm. Oczywiście, każdy ma swoje zdanie i na siłę nikogo się nie przekona, ale dla mnie dziwne jest to, że bardziej ufamy temu co sztucznie wyprodukowane, a nie wierzymy w korzyści, jakie daje natura.

      • sama nie wiem, mam do tego sceptyczne podejście. słyszałam kiedyś o ludziach, którzy piją własny mocz i uważają, że to jest zdrowe. czy w takie rzeczy też powinniśmy wierzyć, dlatego, że to „naturalne”? 🙂

        • Wydaje mi się, że porównanie z moczem jest nietrafione. Mocz zawiera produkty niepotrzebne dla organizmu oraz toksyny, nie bez powodu się go pozbywamy. W końcu wydalanie to jeden ze sposobów oczyszczania organizmu ze szkodliwych substancji, więc picie go nie jest w żaden sposób naturalne.

          • może i tak, miałam na myśli raczej takie „nowinki” 🙂

  • Nie wpadłabym na takie zastosowania skorupek. Ale na pewno te informacje są sprawdzone i pochodzą z wiarygodnego źródła?

  • Ola Rudzka

    Wiedziałam, że skorupki jaj są bogate w wapń i inne mikroelementy, ale nie słyszałam jeszcze o tym, żeby je jeść. Totalne zaskoczenie;) Uwielbiam dowiadywać się nowych rzeczy, a Twój blog to taka skarbnica ciekawostek. Pozdrawiam;)

  • Jeśli chodzi o kupowane skorupki, raczej nie wiązałabym z nimi zbyt wielkich nadziei 😉 Ale my mamy swoje kury, więc skorupki wędrują….do nich, z powrotem- kury zazwyczaj są całkiem zachwycone ;-))

  • Wiedziałam, że skorupki jaj są wartościowe, ale nie sądziłam, że aż tak! Nigdy nie podejrzewałam, że mogą być naturalnym antybiotykiem. Bardzo kształcący tekst!

  • Monika Słomkowska

    Nawet nie wiedziałam że można do tak wielu celów wykorzystać skorupki 😉 może coś z tego wykorzystam

  • Pingback: Nadciśnienie tętnicze a dieta – naturalne leczenie, przepisy | Naturalnie Niebanalnie()