Właściwości lecznicze żurawiny – dlaczego warto zadbać o jej zapas w kuchni?


Malutkie czerwone kuleczki żurawiny kryją w sobie wielką moc. Na ostatnim spacerze po pobliskich torfowiskach natknęliśmy się na ich spore ilości. Nic, tylko zbierać! Zainspirowało mnie to do napisania tego artykułu, teraz bowiem jest idealny moment na samodzielne zbiory żurawiny, albo kupienie jej na targu. A potem wystarczy na chwilkę zaszyć się w kuchni i odporność na zimę zrobi się sama, ot tak! Zobacz jakie są właściwości lecznicze żurawiny i dlaczego te owoce powinny gościć w naszym jesiennym menu.

 

 

Właściwości lecznicze żurawiny są znane od dawna i był wykorzystywane przez nasze babcie i mamy. Korzyści zdrowotne ze spożywania żurawiny są imponujące: od ulgi w problemach układu moczowego, przez zniwelowanie problemów z oddychaniem, pomoc w pozbyciu się kamieni nerkowych, aż po wspomaganie leczenia chorób serca i nowotworów. Żurawina jest przydatna również przy zapobieganiu problemom żołądkowym, cukrzycy i chorobom dziąseł. Składniki odżywcze występujące w żurawinie zapobiegają szerokiej gamie chorób i problemów zdrowotnych.

Żurawina jest łatwo dostępnym owocem, szczególnie teraz, późnym latem. Jeśli masz możliwość, naprawdę warto wybrać się na zbiory żurawiny (sama przyjemność!) lub zaopatrzyć się w świeże owoce. Ponieważ żurawina owocuje właśnie teraz, będą one tańsze niż o innej porze roku.

Żurawina lubi wilgotne i nasłonecznione tereny. Często porasta niewielkie kopczyki na łąkach, torfowiskach i mokradłach. Czasem łatwo ją przeoczyć, ponieważ jej czerwone owoce mogą być pochowane między mchy i inne rośliny.

Owoce żurawiny wyglądają naprawdę uroczo na tle zielonej roślinności. Tak to wygląda u mnie, gdzie żurawina rośnie obficie na pobliskich torfowiskach.

 

przepisy z żurawiny

 

Właściwości odżywcze żurawiny

 

Owoce te są wyjątkowo bogate w antyoksydanty, witaminę C i kwas salicylowy. Oprócz tego, zawierają sporo wapnia, magnezu, żelaza, potasu i cynku, a także tiaminę, niacynę, witaminę B6 oraz witaminę K.

 

 

 

Korzyści zdrowotne ze spożywania żurawiny

 

1. Leczy infekcje układu moczowego

Infekcje układu moczowego mają związek z większą ilością pewnych mikroorganizmów w moczu. Takie dolegliwości mogą prowadzić do zapalenia pęcherza, prostatę, czy też problemy z nerkami. Żurawina zawiera proantocyjanidy, posiadające właściwości czyszczące, zapobiegając nadmiernemu rozwojowi bakterii i wydalając je wraz z moczem.

 

2. Chroni przed nowotworem

A to dzięki związkom polifenoli, które pomagają w profilaktyce nowotworowej oraz zapobiegają dalszemu rozwojowi już powstałych guzów, takich jak guzy piersi, okrężnicy, czy mózgu. Związki zawarte w żurawinie zapobiegają również rozwojowi niektórych komórek nowotworowych, mogąc tym samym zapobiegać przerzutom.

właściwości odżywcze żurawiny

3. Wspomaga układ sercowo-naczyniowy

Żurawina pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego. Flawonoidy, zawarte w tych owocach, mogą uchronić przed miażdżycą.

 

4. Utrzymuje zdrową jamę ustną

I zapobiega próchnicy zębów oraz powstawaniu kamienia nazębnego. To również dzięki wspomnianym już proantocyjanidom, które hamują rozmnażanie szkodliwych bakterii.

5. Wzmacnia kości i zęby

Żurawina jest naturalnym źródłem wapnia, które jest bardzo dobrze przyswajalne przez nasz organizm. Rozpisywać się na ten temat nie ma potrzeby 🙂

 

6. Pomaga przy grypie i przeziębieniu

A to głównie dzięki dużej dawce witaminy C, która wspiera odporność i pomaga w walce z infekcjami.

 

7. Idealna dla osób z nadwagą

Żurawina zawiera kwasy naturalne, wspomagające spalanie tkanki tłuszczowej, jest więc świetną propozycją dla osób chcących pozbyć się kilku kilogramów.

 

8. Zapobiega powstawaniu kamieni na nerkach

Dzięki zawartości kwasów oraz proantocyjanidów.

 

9.  Leczy wrzody żołądka

Wrzody żołądka są wywoływane przez bakterie, atakujące warstwę ochronną żołądka i dwunastnicy, Żywność bogata we flawonoidy oraz antocyjany, jak żurawina, jabłka, czy czosnek, redukuje rozstroje żołądka.

 

10. Opóźnia procesy starzenia organizmu

Bogactwo składników odżywczych i antyoksydantów, występujące w żurawinie mają ogromne znaczenie w kontekście opóźnienia problemów związanych ze starzeniem się organizmu. Związki, zawarte w żurawinie chronią komórki przed zniszczeniem i zwalczają wolne rodniki.

żurawina przepisy

 

Co robić z żurawiną – przepisy i inspiracje

 

No dobrze, wiesz już, że żurawina jest super zdrowa i warto ją mieć. Może nawet pójdziesz i samodzielnie jej nazbierasz. Tylko co z nią później zrobić?

Owoce żurawiny na surowo nie są specjalnie smaczne – są dość kwaśne i twarde. Jest na nią jednak kilka sposobów.

 

Jak suszyć żurawinę

Bardzo prosty sposób na przedłużenie trwałości naszych czerwonych kuleczek – suszenie! Suszoną żurawinę z łatwością znajdziesz w niemal każdym sklepie spożywczym, ale gdy spojrzysz na jej skład, zobaczysz, że zawiera cukier i siarczany. A można bez tego.

Zebraną lub kupioną żurawinę dokładnie umyj i pozostaw do wyschnięcia. Teraz masz kilka opcji:

  • Suszarka do owoców i grzybów – jeśli posiadasz taki sprzęt, super, żurawina zrobi się sama. Wrzucasz, włączasz suszarkę i idziesz zająć się czymś innym, od czasu do czasu kontrolując proces suszenia. Gdy owoce będą już porządnie zmarszczone i wyschnięte, oznacza to, że suszenie dobiegło końca J
  • Piekarnik – nastawiasz piekarnik na 40-50 stopni i równomiernie rozkładasz owoce na blaszce do pieczenia. Najlepiej suszyć przy nie do końca zamkniętych drzwiczkach piekarnika. Takie suszenie trwa dłużej, ale jeśli nie posiadasz suszarki, jest to dobra opcja.
  • Suszenie na słońcu – jest to najdłuższy i najmniej pewny sposób, niemniej jednak przy odpowiedniej pogodzie, działa. U nas często tak suszymy grzyby, jednak żurawina ma więcej wody i jej suszenie będzie trwało dłużej. Potrzebna będzie kratka do suszenia i słoneczne stanowisko. No i ładna pogoda. Rozkładasz owoce równomiernie na kratce i wystawiasz do słoneczka. Po paru dniach będzie gotowa. Jest też wariacja z suszeniem żurawiny nad piecem, czy kaloryferem, ale o tej porze roku mało kto grzeje w domu.

 

Wysuszoną żurawinę przechowuj w słoiku. Świetny dodatek do deserów, koktajli, owsianki, jaglanki, naleśników, a także mięs i serów.

 

korzyści z jedzenia żurawiny

Żurawinowa mikstura mocy

Ten sposób na żurawinę jest nieoceniony szczególnie jesienią i zimą, kiedy dopadają nas infekcje. Wystarczy sięgnąć wtedy do spiżarki, wyjąć słoiczek i zjadać 3-4 łyżeczki żurawiny dziennie, aż choroba zniknie.

Przygotowanie żurawinowej mikstury koniecznie trzeba przeprowadzić bez gotowania – tylko wtedy żurawina zachowuje duże dawki witaminy C, która wspomaga naszą odporność.

Będziesz potrzebować:

  • 1 kg żurawiny (oczywiście może być mniej lub więcej, zmień wtedy również proporcje innych składników)
  • szklankę miodu
  • sok z 2 cytryn

Żurawinę dokładnie umyj i pozostaw do wyschnięcia. Następnie zmiksuj ją lub rozbij tłuczkiem, dodaj miód i sok z cytryn, dokładnie wymieszaj drewnianą łyżką. Przełóż do wyparzonych słoików i gotowe. Możesz zjadać profilaktycznie, aby wzmocnić odporność – 1 łyżeczka dziennie.

Uważaj, bo smakuje wybornie i zapasy szybko się kurczą! A przecież robisz je na całą zimę 🙂

 

 

Dżemy z żurawiny

Owoce żurawiny świetnie nadają się na konfitury i dżemy. Ja osobiście nie jadam dżemów, nie mam więc sprawdzonych przepisów. Znajdziesz ich mnóstwo w internecie. Pamiętaj jednak, że choć domowe dżemy są z założenia zdrowe, to jeśli dodasz do nich tonę cukru i będziesz wyjadać go potem łyżkami, z właściwości zdrowotnych nici. Tak więc, umiar i zdrowy rozsądek przede wszystkim! 🙂

 

 

Lubisz żurawinę? Może masz jakieś sprawdzone przepisy, którymi chcesz się podzielić? Daj znać w komentarzu!

  • Danuta Brzezińska

    Bardzo lubię, najbardziej suszoną. Niestety nigdzie nie mogę na nią trafić i jestem zmuszona kupować na rynku.

  • Pyszna i zdrowa 🙂 Nie wiedziałam, że ma aż tak dobry wpływ na nasze zdrowie. Też ją lubię i którejś jesieni wekowałam żurawinę w słoiki, jako dodatek.

  • Nie znałam wszystkich dobroczynnych zastosowań żurawiny 🙂

  • natasza c

    Uwielbiam żurawine. Praktycznie każdego dnia do szklanki wody z cytryna dodaje suszona żurawine.