Nadciśnienie tętnicze krwi – zmora naszych czasów

Opublikowane przez Natalia Stós w dniu

Zanim stwierdzisz, że ten wpis Cię nie dotyczy, bo nie masz nadciśnienia, zaczekaj. Wiedzę, którą w nim zawarłam powinien znać każdy. Na nadciśnienie tętnicze krwi choruje zbyt dużo Polaków, bo aż 30-45%, przy czym około jedna trzecia tej liczby, nie jest świadoma swojej choroby. Jest to bardzo duży problem, ponieważ nadciśnienie wywołuje szereg niebezpiecznych, zagrażających życiu chorób. Bardzo ważna w tym kontekście jest profilaktyka, jak również wspomaganie leczenia farmakologicznego naturalnymi metodami. 

U niektórych osób nadciśnienie tętnicze krwi ma podłoże genetyczne i to właśnie te osoby powinny szczególnie zwracać uwagę na swój styl życia. Jednak profilaktyka dotyczy wszystkich, ponieważ nadciśnienie jest istną zmorą naszych czasów.

W planie był jeden artykuł, ale tak się rozrósł, że podzieliłam go na dwie części. Niniejsza część dotyczyć będzie ogólnego problemu nadciśnienia, jego diagnostyki, skutków i wpływu stylu życia na nadciśnienie. A poniżej część druga, dotycząca diety na nadciśnienie oraz naturalnego leczenia:

Nadciśnienie tętnicze a dieta – naturalne leczenie, przepisy

nadciśnienie tętnicze krwi

Czym jest nadciśnienie tętnicze?

Zacznijmy od tego, czym jest ciśnienie tętnicze. W uproszczeniu, jest to siła, z jaką krew działa na naczynia krwionośne. Można ją zmierzyć przy użyciu ciśnieniomierza, przy czym wartość ciśnienia zmienia się w zależności od tego, czy intensywnie pracujemy, odpoczywamy, śpimy, czy uprawiamy sport.

Ciśnienie tętnicze dzielimy na skurczowe i rozkurczowe. Gdy w czasie skurczu, serce wtłacza krew do naczyń, obserwujemy wysoką wartość ciśnienia, które nazywamy skurczowym. Natomiast, gdy serce się rozkurcza i ciśnienie osiąga najniższą wartość, mówimy o ciśnieniu rozkurczowym. Prawidłowa wartość ciśnienia skurczowego mieści się w granicach 120-129 mm Hg (milimetrów słupa rtęci), natomiast rozkurczowego 80-84 mm Hg.

Nadciśnienie tętnicze jest chorobą układu krążenia i występuje wtedy, gdy obserwuje się stałe podwyższone ciśnienie. Pokażę Ci, jak to wygląda na liczbach:

CIŚNIENIE

Jeśli Ty lub ktoś z Twojej rodziny, czy znajomych, regularnie miewa ciśnienie podwyższone prawidłowe, musi bardzo na siebie uważać, ponieważ nietrudno wtedy o nadciśnienie.

Nadciśnienie tętnicze – objawy

Nadciśnienie tętnicze może mieć charakter wtórny lub pierwotny. Wtórne nadciśnienie tętnicze występuje w około 10% przypadków, a przyczyna choroby jest znana. Mogą nią być na przykład choroby układu nerwowego, niedoczynność i choroby nerek, nadczynność tarczycy, czy choroby sercowo-naczyniowe.

Nadciśnienie pierwotne polega na tym, że nieznana jest przyczyna, którą można by usunąć medycznie. W tym przypadku znaczącą rolę odgrywają czynniki genetyczne oraz środowiskowe, czyli te, na które ma wpływ każdy z  nas. Jest to nasz styl życia, dieta, przyjmowanie używek, stres i poziom aktywności fizycznej. Warto podkreślić, że pierwotne nadciśnienie tętnicze występuje aż w 90% przypadków, mamy więc na to realny wpływ!

Skutki nadciśnienia tętniczego krwi

Powikłania, będące skutkiem nadciśnienia tętniczego są naprawdę nieprzyjemne i mogą prowadzić do śmierci. Są nimi, między innymi:

  • niewydolność serca
  • zawał serca
  • udar mózgu
  • miażdżyca tętnic
  • choroba wieńcowa
  • nieprawidłowe funkcjonowanie nerek
  • tętniak aorty
  • przerost mięśnia lewej komory serca
nadciśnienie tętnicze przyczyny

Nadciśnienie tętnicze – modyfikacja stylu życia

Jest kilka czynników, które mają niebagatelny wpływ na ryzyko zachorowania na nadciśnienie. Co więcej, mamy na nie wpływ i często sami doprowadzamy się do złego stanu zdrowia, mogącego skutkować problemami układu krążenia.

Otyłość

Jedną z podstawowych zależności, którą możemy powiązać z nadciśnieniem jest otyłość. Występuje ona u coraz większej liczby Polaków, podobnie jak nadwaga, mogąca szybko i niepostrzeżenie przerodzić się w otyłość. Zgodnie z badaniami, każde 5 kilogramów nadwagi skutkuje wzrostem ciśnienia tętniczego o 5 mm Hg, czyli całkiem sporo.

Szczególnie należy uważać na otyłość brzuszną, czyli odkładanie się tkanki tłuszczowej w okolicy narządów wewnętrznych.

Palenie tytoniu i nadużywanie alkoholu

Na szczęście moda na palenie papierosów przeminęła i coraz częściej słyszy się o rzucaniu palenia, a po tytoń sięga coraz mniejsza liczba Polaków. I świetnie, bowiem palenie jest jedną z głównych przyczyn występowania nadciśnienia. Nikotyna powoduje obkurczanie się naczyń krwionośnych oraz przyspieszone bicie serca, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu ciśnienia.

Bezpośrednio po spożyciu alkoholu można zaobserwować nieznaczny spadek ciśnienia, ale po 2-3 godzinach następuje jego znaczny wzrost i ten podwyższony poziom utrzymuje się przez dłuższy czas. Z jego spożywaniem szczególnie powinny uważać osoby przyjmujące leki na nadciśnienie, może bowiem nasilać niepożądane skutki uboczne; a także osoby z ciśnieniem wysokim prawidłowym.

Siedzący tryb życia

Istna zmora naszych czasów. Większość z nas ma pracę siedzącą, odpoczywa siedząc w domu, czy to przy książce, czy przed telewizorem, a w nocy śpi w pozycji leżącej. Siedzimy stanowczo zbyt wiele godzin, a nasze ciało nie jest przysposobione do tak długiego przebywania w jednej pozycji. Siedząc, utrudniamy swobodny przepływ krwi w całym organizmie.

Już niewielka, ale regularna aktywność fizyczna pomaga obniżyć ciśnienie i poprawia wydolność krążeniową. Tak, w trakcie treningu i zaraz po jego zakończeniu Twoje ciśnienie będzie wyższe, jednak w dłużej perspektywie doprowadzi do jego wyregulowania i obniżenia.

Ponadto, aktywność fizyczna wzmacnia serce i usprawnia jego pracę, jest więc nieoceniona dla prawidłowej pracy całego układu krążenia.

Problem siedzącego trybu życia bardzo interesująco przedstawiła Marta

Nadmierne spożycie sodu

Sód spożywamy codziennie, ponieważ znajduje się on w zwykłej soli kuchennej. Nawet, jeśli solisz niewiele, to i tak prawdopodobnie spożywasz zbyt dużo soli. Dlaczego? Dlatego, że sól znajduje się dosłownie wszędzie. Tak jak cukier. A nawet bardziej.

Sól znajdziesz we wszelkiego rodzaju gotowych daniach, zupkach instant, sosach, pastach kanapkowych, konserwach, warzywach w puszce, wędlinach, pieczywie, serach, pasztetach, fast-foodach, słonych przekąskach i ogólnie wszędzie. Dotyczy to również wszelkich wzmacniaczy smaku, jak glutaminian sodu, który również zawiera duże ilości sodu.

Nasze kubki smakowe przyzwyczaiły się do intensywnego smaku i dla większości osób jeśli coś jest niesłone, to jest niesmaczne i słabo doprawione.

Patent na zmniejszenie ilości sodu w diecie? Wystrzegaj się produktów przetworzonych. Niemal wszystko, co jest przetworzone zawiera dodatkową sól i to nie wiadomo w jakich ilościach. Gotując, sól potrawy pod koniec gotowania lub już na talerzu. Używaj tradycyjnych polskich suszonych i świeżych ziół, wzmacniających smak, np.: czosnek, koperek, papryka, kminek, lubczyk, rozmaryn.

nadciśnienie tętnicze styl życia

Stres

O szkodliwości stresu napisano już wiele, jednak my wciąż żyjemy w stresie i nie umiemy efektywnie wypoczywać. Częściowo, jest to nasza wina, częściowo wina czasów, w których żyjemy.

Od razu zaznaczę – krótkotrwały stres nie szkodzi naszemu organizmowi. Są w życiu sytuacje, kiedy się denerwujemy i to uczucie towarzyszy nam przez jakiś czas. Jednak długotrwały, utrzymujący się kilka dni stres jest dla nas bardzo niebezpieczny. Obciąża bowiem nie tylko układ nerwowy, ale cały organizm, w tym układ krążenia. Uczucie stresu podnosi ciśnienie krwi, a jeśli cierpimy na przewlekły stres, to ciśnienie tętnicze mamy podwyższone przez większość czasu.

Zobacz moje naturalne sposoby na poprawę humoru i walkę ze stresem.

Jak zmierzyć swoje ciśnienie?

Na początku artykułu pisałam, że aż jedna trzecia Polaków nie jest świadoma tego, że cierpi na nadciśnienie tętnicze. Już wiesz, z czym wiąże się ta choroba i do jakich powikłań może doprowadzić. Warto zatem zbadać swoje ciśnienie, aby mieć świadomość, czy jesteśmy w grupie ryzyka (osoby obciążone genetycznie, posiadające ciśnienie wysokie prawidłowe oraz prowadzące niewłaściwy tryb życia – patrz wyżej). Gdy już dowiesz się, jak wygląda poziom Twojego ciśnienia tętniczego, dobrze kontrolować je od czasu do czasu – powiedzmy raz w miesiącu.

Jednorazowy pomiar ciśnienia niewiele nam pomoże. Wskaże on bowiem tylko jakie jest nasze ciśnienie w danym momencie, a to, jak pisałam wcześniej, może się różnić w zależności od tego, kiedy dokonujemy pomiaru.

Aby nasze badanie było wiarygodne i wskazało jak przedstawia się poziom naszego ciśnienia długofalowo, należy wykonywać je dwa razy dziennie przez 2 tygodnie.

Zaznaczę również, że wpływ na ciśnienie mają przyjmowane przez nas leki, dzień cyklu u pań, czy też ciąża.

Pomiaru ciśnienia dokonuj rano, przed śniadaniem oraz wieczorem, co najmniej 30 minut po posiłku i 60 minut po aktywności fizycznej.

Usiądź przy stole, wyciągnij lewą rękę na blat i podwiń rękaw powyżej łokcia. Mankiet ciśnieniomierza powinien znajdować się nad zgięciem łokcia po wewnętrznej stronie ręki, a kabel powinien wystawać w dół i znajdować się na zgięciu łokcia. Zapnij mankiet tak, aby dokładnie opinał ramię, ale nie powinien go ściskać.

Pomiaru ciśnienia możesz również dokonać w gabinecie lekarskim u lekarza internisty.

Nadciśnienie tętnicze często objawia się również przyspieszonym biciem serca bez wyraźnego powodu. Jeśli zdarza Ci się odczuwać silne kołatanie serca, a nie jesteś bezpośrednio po treningu lub nie znajdujesz się w sytuacji chwilowego stresu, tylko np. siedzisz na kanapie, koniecznie zgłoś się do lekarza!

Koniecznie przeczytaj drugą część artykułu, dotyczącą diety na nadciśnienie oraz naturalnego leczenia!

Nadciśnienie tętnicze a dieta – naturalne leczenie, przepisy

Podziel się ze mną i innymi Czytelnikami, swoim zdaniem na temat problemu nadciśnienia. Może masz w rodzinie kogoś, kto ma wysokie ciśnienie i chciałbyś mu pomóc? A może często sam obserwujesz u siebie nienaturalnie przyspieszone bicie serca?

Rate this post