Naturalna suplementacja magnezu i najlepszy domowy dezodorant

Opublikowane przez Natalia Stós w dniu

Magnez to pierwiastek życia. Jest niezbędny do prawidłowej pracy całego naszego organizmu, poczynając od serca, poprzez mózg, mięśnie i na hormonach kończąc. Zobacz, jak uzupełnić go w naturalny sposób, a przy okazji przygotuj swój skuteczny naturalny i pięknie pachnący domowy dezodorant!

naturalna suplementacja magnezu

Rola magnezu w organizmie

Magnez jest niezbędny dla wszystkich żyjących komórek. Odgrywa kluczową rolę w podstawowych procesach w komórce, np. syntezie DNA i białka, pobudliwości nerwowo-mięśniowej, skurczach mięśni, stabilności kości. Magnez jest zaangażowany w ponad 300 reakcji enzymatycznych, odgrywa podstawową rolę w metabolizmie energetycznym, syntezie kwasów tłuszczowych i reakcjach hormonalnych. Zapewnia również prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia, wspomaga transport potasu i wapnia.

Odpowiednie spożycie magnezu może obniżać ryzyko nadciśnienia i cukrzycy typu II. Wykazano również pozytywny wpływ magnezu na objawy depresji oraz zespół przewlekłego zmęczenia.

Magnez może zmniejszać również ryzyko udaru mózgu, pomaga przy bólach migrenowych, może pomóc przy chorobie Alzheimera.

Niedobór magnezu – przyczyny i objawy

Przyczyn niedoboru magnezu zwykle należy upatrywać w naszym stylu życia:

  • niewłaściwa dieta, uboga w składniki odżywcze i mało zróżnicowana,
  • nadmierne przyjmowanie produktów, zaburzających wchłanianie magnezu: mocna czarna herbata, kawa, alkohol,
  • przyjmowanie leków moczopędnych, antykoncepcyjnych, antybiotyków
  • upośledzone wchłanianie, np. z powodu problemów trawiennych
  • nadmierny i przewlekły stres

Objawy niedoboru magnezu często są dość ogólne i może być trudno bezpośrednio związać je z niedoborem tego pierwiastka. Należą do nich m.in.:

  • częste uczucie zmęczenia, brak energii,
  • osłabienie koncentracji i pamięci,
  • zwiększona podatność na stres, szybsze denerwowanie się,
  • kołatanie serca, przyspieszone bicie,
  • nadciśnienie,
  • zaburzenia depresyjne,
  • skórcze mięśni, drżenia i mrowienia,
  • wypadanie włosów, łamanie się paznokci,

Źródła magnezu i suplementacja

Zapotrzebowanie organizmu na magnez zależy od wieku i płci, przyjęło się, że przeciętnie dla dorosłego człowieka wynosi ono 300-400 mg. Najlepiej przyswajalny jest magnez z pożywienia, dlatego należy pilnować, aby w naszej diecie nie zabrakło:

  • zielonych warzyw liściastych,
  • roślin strączkowych
  • orzechów i pestek,
  • kaszy gryczanej i otrębów zbożowych,
  • bananów,
  • kakao,
  • daktyli
  • wody wysoko lub średnio mineralizowana

Generalnie, magnez z suplementów dość trudno się wchłania, dlatego jeśli już zdecydujesz się na suplementację, należy wybrać magnez jak najbardziej zbliżony budową do związków zawartych w pożywieniu, czyli np. asparginian, cytrynian lub mleczan. Najgorzej wchłaniają się węglany, wodorotlenki i tlenki, nieco lepiej siarczany.

Skuteczna suplementacja magnezu

Oprócz zadbania o odpowiednią dietę, warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną, bardzo dobrą metodę uzupełniania magnezu. Ponieważ magnez z suplementów ciężko się przyswaja, polecam stosowanie magnezu w postaci chlorku na skórę.

Wystarczy kupić chlorek magnezu sześciowodny, np. w sklepie internetowym. Powinien to być czysty chlorek, do analiz. I teraz są trzy drogi jego aplikacji:

  • jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem wanny, wsyp 1-2 szklanki magnezu do kąpieli
  • jeśli nie masz wanny lub nie chcesz kąpać się w roztworze magnezu, możesz wsypać 3-4 łyżki do miski z ciepłą wodą i moczyć w niej stopy
  • możesz zrobić tzw. oliwkę magnezową, czyli rozpuścić chlorek magnezu w gorącej wodzie w stężeniu 30%

Na początku stosowanie chlorku magnezu na skórę, czy to w postaci kąpieli, moczenia stóp, czy oliwki magnezowej może nie być przyjemne – jeśli użyjesz zbyt dużo chlorku, skóra może piec i być ściągnięta, zaczynaj więc zawsze od mniejszej dawki i stopniowo przyzwyczajaj skórę.

Najlepszy naturalny dezodorant

Jednym z super sposobów na przemycenie magnezu niejako przy okazji jest zrobienie sobie naturalnego dezodorantu na bazie oliwki magnezowej. Magnez działa silnie przeciwzapalnie i antyseptycznie, świetnie więc poradzi sobie z utrzymaniem naszych pach w świeżości 🙂

Niestety, tradycyjne dezodoranty z drogeryjnej półki są nie do końca zdrowe i bezpieczne – zapychają nasze pory, uniemożliwiając oczyszczanie organizmu wraz z potem przez skórę. Domowy dezodorant jest nie tylko naturalny, zdrowy i bezpieczny, ale też skuteczny, ponieważ zawarty w nim magnez i olejek lawendowy działają antybakteryjnie i ściągająco, nie blokują więc porów, tylko zabijają bakterie odpowiedzialne za nieprzyjemny zapach.

A bonusem jest dostarczanie sobie magnezu z każdym psiknięciem – co prawda jest to raczej niewielka ilość, warto więc również pomyśleć o kąpielach magnezowych, niemniej jednak, to już zawsze coś 🙂

Domowy dezodorant – przepis

domowy dezodorant

Będziesz potrzebować:

  • szklankę ciepłej przegotowanej wody lub wody destylowanej
  • 1/3 szklanki chlorku magnezu sześciowodnego do analiz
  • 10-15 kropli olejku eterycznego lawendowego

Magnez przełóż do garnuszka, zalej wodą i podgrzewaj powoli, mieszając, aż do rozpuszczenia się chlorku. Pozostaw do ostygnięcia, gdy będzie już zimne dodaj olejek lawendowy i porządnie wymieszaj. Przelej do szklanej buteleczki z atomizerem i wstrząśnij przed każdym użyciem.

Ten dezodorant bardzo przyjemnie pachnie (dzięki lawendzie) i jest naprawdę skuteczny. Jedynym minusem jest to, że jeśli masz bardzo wrażliwą i cienką skórę (ja np. taką mam), początkowo może powodować lekkie pieczenie i zaczerwienienie. Z czasem jednak skóra się przyzwyczai i nie będziesz odczuwać żadnego dyskomfortu.

Polecam stosować dezodorant tak często jak to konieczne, bez obaw o rozpylanie szkodliwych substancji, jak ma to miejsce w przypadku dezodorantów w areozolu.

Co sądzisz o takim sposobie suplementacji magnezu? Próbowałeś kiedyś kąpieli magnezowych lub oliwki magnezowej? Podziel się opinią w komentarzu!

Źródła:

5 (100%) 2 votes


4 Komentarze

SzanujeZdrowie.pl · 7 maja 2019 o 12:00

Rzeczywiście bardzo fajny przepis na domowy dezodorant 😉

Dzikiwieprz · 13 czerwca 2019 o 21:32

Siema:) taki dylemacik mam, czy chlorek magnezu nie reaguje jakoś nieprzyjaźnie dla człowieków w połączeniu z innym olejkiem niż lawendowy? Nie przeczę lawenda zapach brylancik, ale jestem samcem przynajmniej tak to się okazuje w lustrze, wolałbym jakiś inny zapaszek. Czy ktoś ma jakąś wiedzę na ten temat?

    Natalia Stós · 15 czerwca 2019 o 13:32

    Cześć! Jako alternatywę dla lawendy polecam zapachy cytrusowe, trawę cytrynową lub olejek z melisy – wszystkie przetestowane 🙂 Pamiętaj tylko, że olejki cytrusowe działają fotouczulająco, jeśli więc chcesz psikać dezodorantem gdzieś indziej niż pod pachami, to odradzam, bo mogą Ci się pojawić plamy na skórze. Możesz również nie dodawać żadnego olejku, dezodorant będzie wtedy po prostu bezzapachowy 🙂 Pozdrawiam!

      Dzikiwieprz · 16 czerwca 2019 o 18:03

      NNooo!!!!!!!!! i reszty nie trzeba, dzięki jak nie wiem co :)) . Idę się nadeo, dzoddory, deodezy, napachniać bezzapachowo 😛 iks de i zdrówka życzę!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *