Naturalne sposoby na zdrowe oczy

Opublikowane przez Natalia Stós w dniu

Nasze oczy są bardzo ważnym i bardzo zaniedbywanym organem. Oczywiście, da się żyć niewidząc, jednak to właśnie oczy dostarczają większość (bo aż 80%) bodźców do naszego mózgu. Niestety w obecnych czasach narażone są na szereg wyzwań i często nie przykłada się wagi do dbania o nie – a gdy już zacznie się coś z nimi dziać, może być za późno. Warto więc wspomóc swoje oczy i dbać o ich komfort, ponieważ muszą nam służyć jeszcze długie lata!

Zagrożenia dla oczu

Głównym zagrożeniem dla oczu w obecnych czasach jest promieniowanie monitorów, telewizorów i ekranów telefonów – spędzamy przy nich bardzo dużo czasu, a dla naszych oczu jest to naprawdę spore wyzwanie.

Kiedy patrzymy w ekran komputera, telewizora, telefonu czy tabletu, nasze oczy mrugają kilka razy rzadziej. Powoduje do szybsze wysuszanie się oka, co może prowadzić do podrażnień, bólu i pieczenia oczu.

Kolejnym zagrożeniem dla naszych oczu jest klimatyzacja oraz ogrzewanie – zarówno jedno jak i drugie bardzo wysusza oko.

Niekorzystnie na nasze oczy działa również dym tytoniowy, alkohol, stres, zbyt mała ilość snu, picie zbyt małej ilości wody, nieodpowiednia dieta oraz niezabezpieczanie oczu przed trudnymi dla nich warunkami pogodowymi – ostrym słońcem, wiatrem, wodą.

Wszystkie te czynniki mogą powodować zmęczenie i ból oczu, pieczenie, nadmierne łzawienie, albo wręcz przeciwnie – dużą suchość oka. Oprócz tego, mogą prowadzić one do powstawania wad wzroku oraz szybszego starzenia się skóry wokół oczu.

Naturalne sposoby na zdrowe oczy

Po pierwsze i najważniejsze – okulary przeciwsłoneczne

DOBRE okulary przeciwsłoneczne to zdecydowane must have. Absolutnie nie kupuj tanich okularów w supermarkecie, czy na bazarze – zwykle nie posiadają one żadnego filtra przeciwsłonecznego, przyniosą więc więcej szkody, niż pożytku.

Nosząc ciemne okulary bez filtra UV wyrządzasz ogromną krzywdę swoim oczom. Spójrz tylko: pod wpływem przyciemnianych szkieł, źrenica oka się rozszerza, aby wpuścić do oka więcej światła i lepiej widzieć. Jeśli szkła nie posiadają ochrony przeciw promieniowaniu słonecznemu, do oka dostaje się więcej szkodliwego promieniowania, niż wtedy, jeśli w ogóle nie miałbyś okularów na nosie! Dlatego wybór okularów z dobrym filtrem jest naprawdę ważny – pomogą one chronić oko, a jednocześnie nie zaburzą percepcji widzenia (jak tanie okulary, przez które widzimy przyciemniony obraz).

Niestety, okulary z dobrym filtrem UV kosztują więcej, niż te z bazarku, jednak potraktuj to jako inwestycję w zdrowie – takie okulary będą służyć Ci kilka lat i na pewno nie „rozczłapią” się z czasem, jak te tanie wersje. A co najważniejsze, odpowiednio ochronią Twoje oczy.

Jeszcze jedna ważna uwaga – okulary przeciwsłoneczne noś nie tylko latem, kiedy świeci ostre słońce. Warto nosić zakładać je również podczas jazdy samochodem przy otwartych szybach, ponieważ powietrze i podmuchy wiatru wysuszają oczy, łatwo też o dostanie się do nich pyłków i kurzu. Noś okulary również zimą, szczególnie w pogodne dni, kiedy promienie słońca odbijają się od śniegu i rażą w oczy – jest to szczególnie ważne, jeśli uprawiasz sporty zimowe, takie jak narciarstwo, biegówki, sanki, wycieczki piesze.

Ekrany komputerów i telewizorów

Nie od dziś wiadomo, że im mniej czasu spędzonego przed ekranem, tym lepiej. Niestety, w dzisiejszych czasach wyeliminowanie lub stanowcze ograniczenie ekranów w naszym życiu jest bardzo trudne, a niejednokrotnie zupełnie niemożliwe – przecież większość z nas pracuje przy komputerze, uczy się, prowadzi biznes, tworzy i relaksuje się przy komputerze. W komputerach znajduje się duża część naszego życia, czy tego chcemy, czy nie. Osobiście nie wyobrażam sobie codziennego funkcjonowania bez telefonu i laptopa, choć lubię od czasu do czasu zrobić sobie „detoks” i całkowicie odciąć się od tych wynalazków.

Ponieważ jesteśmy niejako zmuszeni do korzystania z tych zdobyczy techniki, musimy odpowiednio zadbać o swoje oczy. Być może jeszcze nie widzisz żadnych negatywnych skutków długotrwałego siedzenia przed komputerem, ale z pewnością się one pojawią, a wtedy może być już za późno na działanie i ratowanie sytuacji – zdecydowanie lepiej zadbać o higienę oczu już teraz!

PRZERWY W PRACY

Jedna z najważniejszych zasad. Zgodnie z Kodeksem Pracy, na każdą godzinę nieprzerwanej pracy przy komputerze, pracownikowi przysługuje 5 minutowa przerwa. W praktyce jednak bywa różnie i ta zasada nie obowiązuje już, gdy podczas godziny pracy pracownik wykonywał również inne czynności, niebędące pracą przy komputerze. Bez względu na to, czy Twój pracodawca przestrzega tych przepisów, czy nie, sam powinieneś zadbać o regularne odrywanie wzroku do monitora – czasem wystarczy dosłownie 30 sekund.

ĆWICZENIA OCZU

Podczas przerwy, spójrz na przedmioty znajdujące się w oddali (patrzenie w dal znosi napięcie z oka i rozluźnia je), najlepiej na przyrodę, jeśli masz taką możliwość, mrugaj przez chwilę bardzo szybko, albo zamknij oczy i kręć nimi ósemki. Możesz również spojrzeć na jakiś przedmiot i obrysować oczami jego kształt – generalnie staraj się jak najwięcej ruszać gałkami ocznymi i mrugać, ponieważ nawilża to oko i pomaga je rozluźnić.

NIE GAŚ ŚWIATŁA!

Nie oglądaj telewizji w ciemności, nie używaj laptopa przy zgaszonym świetle – dla naszych oczu jest to ogromny kontrast i przepaść i gdy spojrzysz w bok, poza ekran, będzie im bardzo trudno przestawić się na widzenie w ciemności. Gdy później wrócisz oczami na ekran, znów będą musiały przestawić się na tak jaskrawe światło – dla oczu jest to bardzo męczące. W takich sytuacjach często możesz zauważyć ciemne plamki, które pojawiają się przed oczami, gdy przenosisz wzrok z ciemnego tła na bardzo jaskrawe.

Codzienny relaks

Chwile odpoczynku i relaksu są ważne nie tylko ze względu na naszą psychikę i niwelowanie stresu, ale również ze względu na oczy. I błagam, nie relaksuj się przed komputerem albo grając w grę na telefonie! Zamiast tego poświęć wieczorem 5-10 minut na głęboki relaks i odstresowanie.

MEDYTACJA

Coś co bardzo polecam, choć sama jestem w tym dość początkująca. Usiądź wygodnie, najlepiej na ziemi, pod pośladki podłóż sobie poduszkę, wyprostuj plecy. Zamknij oczy, weź kilka głębokich wdechów i zrelaksuj się. Staraj się skupić na oddechu, na tym jak przepływa on przez Twoje ciało – wiem, że łatwiej napisać niż to zrobić, ale próbuj, z czasem zacznie Ci się udawać.

Polecam wypróbowanie aplikacji HeadSpace, która pomaga rozpocząć przygodę z medytacją.

OKŁAD NA OCZY

Po całym dniu pracy, bardzo lubię włączyć sobie audiobooka lub podcast, położyć się na wznak na ziemi, na oczy nałożyć okład na oczy i poleżeć tak 5-10 minut. Czasem też nie włączam nic i skupiam się na oddechu – mam wtedy medytację połączoną z relaksacją i odprężeniem oczu 🙂

Z czego zrobić okład na oczy?

  • Popularne plastry zielonego ogórka, najlepiej schłodzone w lodówce
  • Waciki zanurzone w wystudzonym naparze ze świetlika lub innych ziół (najlepiej zimnym)
  • Plastry surowego ziemniaka, dokładnie umyte i obrane
  • Chłodząca opaska na oczy (do kupienia w drogerii), którą chowasz do lodówki, a następnie nakładasz na oczy

Dieta dla zdrowych oczu

Nieprzetworzona i zróżnicowana dieta jest niezbędna dla utrzymania zdrowia, także zdrowia oczu. Jest jednak kilka składników odżywczych, które bardzo korzystnie wpływają na nasze oczy, mogą pomóc chronić je przed chorobami, wzmacniać, odżywiać i sprawiać, że będą nam jeszcze długo i dobrze służyć.

LUTEINA

  • Czym jest?

Jest karotenoidem, działającym w oku jak filtr. Jej niewielkie ilości znajdują się w środkowej części dołka siatkówki naszego oka, tzw. plamce żółtej.

  • Jak działa?

Luteina chroni przed wolnymi rodnikami, czyli niesprawnymi atomami, wywołującymi choroby i zakażenia, jednak nie jest to jej najważniejsza funkcja. Luteina absorbuje również promieniowanie elektromagnetyczne, działa jak naturalny filtr i „wyłapuje” szkodliwe dla oczu światło.

  • Skutki niedoboru

Jej niedobór może powodować zmiany chorobowe w plamce żółtej, a w konsekwencji utraty widzenia kolorów, problemy z rozpoznawaniem twarzy i czytaniem.

  • Naturalne źródła

Szpinak, kapusta włoska, kiełki zbóż, groszek zielony, brokuł, seler naciowy, dynia, czerwona papryka

WITAMINA A

  • Jak działa?

Syntezuje rodopsynę, czyli barwnik absorbujący fotony światła, zwiększa produkcję śluzu ochronnego, nawilża oko.

  • Skutki niedoboru

Problemy z widzeniem po zmierzchu, tzw. kurza ślepota, a nawet utrata wzroku.

  • Naturalne źródła

Ciemnozielone warzywa liściaste, pomarańczowe warzywa: marchew, dynia, papryka, pomidowy; owoce: morele, brzoskwinie, mango, melony

Więcej o witaminie A i jej naturalnych źródłach znajdziesz TUTAJ.

WITAMINA C

  • Jak działa?

Przeciwutleniacz, działa ochronnie na oko, zapobiega uszkodzeniom

  • Skutki niedoboru

Niedobory oksydacyjne w soczewce oka, które mogą prowadzić do zaćmy.

  • Naturalne źródła

Natka pietruszki, aronia, owoc dzikiej róży, rokitnik, owoce cytrusowe, kapusta, brokuł.

Więcej o witaminie C i jej naturalnych źródłach znajdziesz TUTAJ.

WITAMINA E

  • Jak działa?

Sprzyja zachowaniu szczelności błon komórkowych, zapobiegając przedwczesnemu starzeniu się komórek

  • Skutki niedoboru

Przyspieszone starzenie się organizmu, w tym także oczu, zaburzenia widzenia.

  • Naturalne źródła

Migdały, orzechy włoskie, kiełki pszenicy, pełnoziarnista mąka, zielono listne warzywa, algi oleje roślinne

Więcej o witaminie E i jej naturalnych źródłach znajdziesz TUTAJ.

ANTOCYJANY

  • Czym są?

Substancje, które są barwnikami i nadają roślinom kolory.

  • Jak działają?

Uszczelniają naczynia krwionośne, działają przeciwutleniająco, wzmacniają strukturę naczyń włosowatych w gałkach ocznych, dzięki czemu są lepiej ukrwione i odżywione. Działają przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie.

  • Skutki niedoboru

Złe widzenie po zmroku, zaburzona ostrość widzenia.

  • Naturalne źródła

Warzywa i owoce o ciemnej, fioletowej lub czerwonej skórce: jagody, truskawki, porzeczki, śliwki, czerwona kapusta, ciemne winogrona, żurawina, aronia, czarny bez.

CYNK

  • Jak działa?

Pomaga utrzymać oczy w  dobrej kondycji, zapobiega utracie wzroku, która często związana jest z wiekiem. Duża ilość cynku znajduje się w siatkówce oka.

  • Skutki niedoboru

Krótkowzroczność, zaburzenia ostrości widzenia.

  • Naturalne źródła

Pestki dyni i słonecznika, ostrygi, grzyby, drożdże piwne, jajka, pełnoziarniste zboża.

WODA

Picie odpowiedniej ilości płynów, najlepiej wody ma duże znaczenie dla zdrowia naszych oczu. Ogrzewanie, klimatyzacja i praca przy komputerze wysuszają gałkę oczną, powodując pieczenie i ból. Dobrze nawilżona od środka oko ma lepszą ostrość widzenia i jest mniej narażone na choroby.

Pielęgnacja okolic oczu

Fragment głównie dla pań, choć nie tylko 🙂 Tak się składa, że to właśnie okolice oczu są najczęściej podkreślane przy pomocy makijażu. Później ten makijaż (często wodoodporny) trzeba zmyć przy pomocy silnych środków. Same kolorowe kosmetyki też nie posiadają w swoim składzie nic, co działałoby korzystnie na nasze oczy i skórę wokół nich – są raczej ukierunkowane na trwały makijaż niż pielęgnacje.

Zbyt mocne i częste malowanie oczu, a także nieumiejętny demakijaż i nieodpowiednia pielęgnacja również mają wpływ na zdrowie Twoich oczu, a także wygląd skóry pod oczami i wokół nich. Pamiętaj, aby do makijażu używać jak najbardziej naturalnych kosmetyków, a do demakijażu stosować delikatne i nieinwazyjne płyny i mleczka. Dobrym pomysłem jest demakijaż za pomocą naturalnego oleju , który oczyści okolice oczy, jednocześnie je nawilżając i nie podrażniając.

Warto pamiętać również, że skóra wokół oczu jest bardzo cienka i wrażliwa, a podkłady i korektory, którymi często maskujemy cienie, mogą ją dodatkowo wysuszać. Warto co wieczór wsmarować w okolice oczu naturalny olejek nawilżający – świetnie sprawdzi się tutaj olejek z pestek dzikiej róży, pestek malin lub serum z witaminą C.

Moje ostatnie odkrycie w kosmetyce to Kajal – naturalny eyeliner na bazie oleju migdałowego, który przepięknie podkreśla oko,a przy tym składa się tylko z naturalnych składników. Możesz go kupić TUTAJ.

A jakie są Twoje patenty na zdrowe oczy? Starasz się o nie dbać? Czy może traktujesz ten zmysł jako coś oczywistego, co będzie Ci służyć do później starości? Podziel się opinią w komentarzu!

5 (100%) 1 vote


5 Komentarzy

Danuta Brzezińska · 4 lutego 2019 o 15:15

Czytając wpis zdałam sobie sprawę, że czas wprowadzić kilka zmian w pracy i zadbać o oczy. Ten przepsia na okłady tez zastosuję.

Paulina W. · 4 lutego 2019 o 16:48

Dzięki za tak dużą dozę informacji!

Kulinarny Oliwek · 4 lutego 2019 o 18:06

Bardzo staram się dbać o oczy, bo jestem sporym krótkowidzem (noszę szkła kontaktowe zamiast denek od butelek). Niestety moja praca, czyli siedzenie przy laptopie nie sprzyja zdrowiu. Mam wprawdzie dobre okulary przeciwsłoneczne, dbam o dietę (choć kilka Twoich informacji mnie zaskoczyło) to i tak czuję, że mój wzrok się lekko pogorszył. Fajny i ciekawy artykuł 🙂

Beata Redzimska · 4 lutego 2019 o 23:12

Dzieki za to przypomnienie, by nie uzywac laptopa przy zgaszonym swietle. Rzeczywiscie to czasami kusi, ale dobrze, ze nas na to uczulasz. Pozdrawiam serdecznie Beata

SzanujeZdrowie.pl · 10 marca 2019 o 12:40

Rewelacja! Szczególnie podoba mi się ziołowa mieszanka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *