Naturalne sposoby na poprawę humoru – zioła na lepszy nastrój


Mamy już październik, jesień w pełni i coraz krótsze dni. Koniec lata, powrót z wakacji, mniej słońca i przebywania na świeżym powietrzu mogą rzutować na nasz nastrój. Do tego dochodzą coraz krótsze dni i niższe temperatury – obniża nam się poziom energii i częściej jesteśmy rozdrażnieni i nie w humorze. Są jednak naturalne sposoby na poprawę humoru – zobacz, co przygotowałam!

 

sposoby na poprawę humoru

 

Sposoby na poprawę humoru

 

Uczucie przygnębienia i obniżenie nastroju, a także niepokój i stres, związane są z niskim poziomem kluczowych neuroprzekaźników w mózgu. Serotonina i dopamina, bo o nich mowa, pomagają regulować nastrój i mają realny wpływ na nasze samopoczucie. Jest wiele czynników, które wpływają na regulowanie tych związków – sprawdź jakie naturalne sposoby na poprawę humoru mogę Ci polecić i jak w naturalny sposób polepszyć sobie nastrój!

 

 

Styl życia

 

Trochę słońca, czyli witamina D

Przebywanie na słońcu ma ogromne znaczenie w kontekście naszego zdrowia. Pewnie zauważyłeś, że w piękne słoneczne dni masz więcej energii i dobry humor. Ekspozycja na światło słoneczne stymuluje produkcję witaminy D, która jest niezmiernie ważna w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Pomaga również zachować równowagę w organizmie, wzmocnić odporność i zwalczyć wolne rodniki.

Jak zapewne wiesz, nie jestem zwolennikiem suplementacji. Jednak wraz z nadejściem jesieni każdy powinien zacząć suplementację witaminą D – pozwoli Ci to zachować zdrowie i doskonały nastrój przez całą jesień i zimę!

 

Czas na łonie natury

Poza witaminą D i promieniami słońca, spędzanie czasu na świeżym powietrzu, najlepiej w otoczeniu natury, wyzwala pozytywną energię i natychmiast poprawia nastrój. I tak naprawdę nieważne, czy świeci piękne słońce, czy akurat pada deszcz – ważne, aby codziennie spędzić na zewnątrz chociaż 30 minut.

jak dodać sobie energii

 

Spędzanie czasu w otoczeniu natury podnosi nastrój i likwiduje chandrę, ponieważ pozwala ciału i umysłowi czerpać naturalną energię z Ziemi. Spacer, siedzenie na zewnątrz, czy też prace w ogrodzie uwalniają nasze ciało od uczucia przygnębienia i chandry. A jeszcze lepiej działa bezpośredni kontakt z ziemią, czyli chodzenie boso – choć wiem, że może już być trochę za zimno na takie praktyki. Jeśli jednak przydarzy Ci się ciepły słoneczny dzień, spróbuj pochodzić boso po ogrodzie, czy parku – nie tylko poprawi to Twój humor, ale także wzmocni odporność.

 

Aktywność fizyczna

Specjaliści zalecają ćwiczenia fizyczne minimum 3 razy w tygodniu – pozwoli to zredukować ryzyko demencji i wielu innych problemów zdrowotnych.

Aktywność fizyczna reguluje poziom cukru oraz ciśnienie krwi. Ponadto, stymuluje wyzwalanie endorfin w mózgu, co powoduje, że czujesz się po prostu dobrze, masz więcej energii i sił do działania.

Ważna jest jednak regularność – pojedyncze ćwiczenia również zadziałają na Ciebie pozytywnie, jednak to regularna aktywność pozwoli cieszyć się doskonałym humorem i dużą energią.

sposoby na lepszy nastrój

 

 

Śmiech

Szczery śmiech jest jedną z najlepszych form ćwiczeń, zarówno dla Twoich mięśni, jak i całego ciała. Śmiech pobudza serce i płuca, odstresowuje, dodaje energii, dotlenia organizm i poprawia nastrój. Śmiej się tak często, jak to możliwe, najlepiej szczerze i niewymuszenie. Jeśli jednak akurat nie masz powodów do śmiechu, spróbuj wymusić uśmiech na swojej twarzy – zadziała podobnie do szczerego śmiechu. Po prostu stań przed lustrem i uśmiechnij się do siebie – wyślesz do mózgu sygnał, że masz powód do radości, a on już sam podniesie Twój nastrój 🙂

 

Dobry sen

Brak odpowiedniej ilości snu i sen słaby jakościowo, zwiększa poziom kortyzolu (hormonu stresu) w organizmie i prowadzi od obniżenia nastroju. Spokojny, głęboki i regeneracyjny sen redukuje poziom kortyzolu i wspomaga produkcję serotoniny.

Aby dobrze się wysypiać, zadbaj o odpowiedni komfort snu. Jeśli masz problemy z zasypianiem, sięgnij po naturalne metody na lepszy sen: zioła, techniki relaksacyjne. Zainwestuj również w dobrej jakości poduszkę z naturalnych materiałów, wypełnioną łuskami zbóż i ziołami ułatwiającymi zasypianie – wspierają zdrowy sen, są antyalergiczne i wygodne dla Twojego kręgosłupa. Takie poduszki znajdziesz w naszym Naturalnie Niebanalnym Sklepie:

 

Przeczytaj także:

Zdrowy sen – naturalne sposoby na lepszy sen

 

Troska i dbanie o siebie

Jesteś swoim najlepszym przyjacielem. Powinieneś traktować siebie z miłością i dbać o siebie najlepiej, jak potrafisz – jeśli Ty będziesz zadbany i szczęśliwy, będziesz mógł również odpowiednio zadbać o rodzinę i przyjaciół.

Nasz styl życia sprawia, że często jesteśmy zestresowani, denerwujemy się byle czym i łatwo wyprowadzić nas z równowagi. U osób cierpiących na depresję wykazano zwiększone stany zapalne, które w znacznym stopniu powodują wahania nastroju.

Zadbaj więc o siebie dobrze się odżywiając, spędzając czas na świeżym powietrzu i dużo się śmiejąc. Ale nie tylko. Pozwól sobie na odrobinę przyjemności, weź relaksującą kąpiel, zorganizuj domowe SPA, wyjdź na pyszną kolację do restauracji, albo na spektakl w teatrze. Rozpieszczaj się drobnymi rzeczami, bądź dla siebie dobry i rób to, co lubisz, a zobaczysz jak znacząco wpłynie to na poprawę Twojego nastroju – i to długotrwale!

 

 

Odżywianie

To, jak się dożywiamy może w znacznym stopniu poprawić nasz nastrój. I nie chodzi mi tu o chwilowe poprawienie sobie humoru czekoladą i chipsami. Chodzi o dobre i zdrowe wybory żywieniowe na co dzień, które poskutkują większą ilością energii i lepszym samopoczuciem na dłuższą metę.

 

Odpowiednie nawodnienie

Picie czystej wody, zawierającej minerały pomaga poprawić nastrój poprzez usuwanie szkodliwych toksyn z organizmu. Ponieważ toksyny łatwo przedostają się do krwi, krążą więc po całym organizmie, docierając także do mózgu. Słabo nawodniony organizm ma też mniej energii, szybciej się męczy i staje się senny. Spróbuj więc zamienić jedną kawę na dwie szklanki wody z ulubionymi dodatkami: możesz dodać zioła, owoce, kostki lodu. Pilnuj ilości spożywanych w ciągu dnia płynów i nie dopuść do odwodnienia organizmu.

 

 

Dobre bakterie

Jogurty, kefiry, kiszonki, czy domowej roboty ocet to świetne źródła dobrej energii i wspomagacze nastroju. Zawierają bowiem pożyteczne bakterie, które karmią naszą florę jelitową i niszczą złe bakterie. Podnoszą również odporność i poprawiają nastrój, a także zmniejszają ochotę na słodycze (których jesienią spożywamy więcej 🙂 ).

Przeczytaj także:

Mikroflora jelitowa człowieka – pokochaj swoje bakterie!

 

Kwasy tłuszczowe omega-3

Powodów, dla których powinniśmy spożywać jak najwięcej kwasów omega-3 jest co najmniej kilka: odżywiają nasz mózg, poprawiają nastrój, wspierają układ odpornościowy i dodają energii. Kwasy omega-3 podnoszą nastrój, ponieważ pozytywnie wpływają na mózg, stymulując wytwarzanie hormonów szczęścia i chroniąc komórki mózgowe przed zniszczeniem.

Doskonałym źródłem kwasów omega-3 jest siemię lniane, a także nasiona chia i orzechy. Możesz sięgać również po ryby (sardynki, łosoś, makrela), jednak tylko wtedy, jeśli posiadasz sprawdzone i ekologiczne ich źródło.

 

Rośliny strączkowe

Kwas foliowy, występujący naturalnie w żywności, ma ogromny wpływ na nasz nastrój i zdrowie. Znajdziesz go głównie w soczewicy, ale również w innych roślinach strączkowych, takich jak różne rodzaje fasoli, fasolka szparagowa, ciecierzyca, czy soja.

 

Orzechy

A szczególnie orzechy nerkowca, zawierają bowiem sporo cynku, który jest bardzo ważny w kontekście ochrony przed stresem. Choć cynku nie potrzebujemy bardzo dużo, jego niedobór może powodować wahania nastroju, depresję, problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Sięgaj więc po różne odmiany orzechów, ponieważ oprócz cynku zawierają również nienasycone kwasy tłuszczowe, wzmacniające mózg.

dieta na zmęczenie

 

Gorzka czekolada i kakao

Tak, możesz sięgać po gorzką czekoladę nawet codziennie – choć nie więcej niż 2-3 kostki. Na pewno powinieneś mieć ją pod ręką w razie obniżenia nastroju, stresu, czy złego humoru. Wpływa ona bowiem pozytywnie na ośrodek w mózgu, odpowiedzialny za nastrój i energię. Zawiera również magnez, który pomaga obniżać stres i wzmacnia organizm.

Jeśli więc następnym razem wstaniesz lewą nogą, zafunduj sobie na śniadanie owsiankę z 3 kostkami gorzkiej czekolady, jogurtem i orzechami – na pewno poczujesz się lepiej!

 

Zielone koktajle

napakowane składnikami odżywczymi w bardzo przystępnej i łatwiej do strawienia, bo płynnej, formie. Zawierają mnóstwo antyoksydantów i mogą zadziałać jak najlepszy antydepresant.

Zielone, poprawiające nastrój koktajle na bazie szpinaku, jarmużu, sałaty, czy kapusty z dodatkiem słodkich owoców są doskonałym sposobem na zwiększenie energii i poprawę nastroju, zwalczają wolne rodniki i stany zapalne, chronią komórki i odżywiają organizm.

 

Przez cały październik organizuję Wyzwanie Koktajlowe! Możesz się jeszcze zapisać, a raz w tygodniu dostaniesz ode mnie na maila listę zakupów i przepisy na pyszne i odżywcze koktajle z sezonowych, jesiennych produktów – codziennie inny koktajl! Wystarczy, że wypełnisz poniższy formularz, a więcej szczegółów na temat wyzwania i konkursu z nagrodami znajdziesz poniżej.

 

Koktajle – wzmacniamy odporność na jesień!

jak dodać sobie energii

 

 

Zioła

Pite regularnie wzmacniają organizm i mogą realnie wpłynąć na Twój nastrój. Zamiast więc sięgać po drinka, wybierz zioła!

 

Dziurawiec

Jest jednym z najpopularniejszych składników leków antydepresyjnych. W USA wielu lekarzy przepisuje go pacjentom cierpiącym na depresję, zamiast leków psychotropowych. Dziurawiec reguluje poziom serotoniny, poprawia pamięć i koncentrację, pobudza i dodaje energii. Pamiętaj, aby nie wystawiać się na słońce po wypiciu dziurawca, działa bowiem fotouczulająco.

 

Melisa

Wycisza, uspokaja i przyjemnie relaksuje. Niweluje stres, a dzięki swojemu przyjemnemu zapachowi poprawia nastrój. Gwarantuje spokojny i zdrowy sen, warto więc sięgać po nią wieczorem, po ciężkim dniu i w razie stresu.

 

Różeniec górski

Zwiększa odporność na stres, niweluje ataki złości i paniki. Zwiększa wytrzymałość psychiczną, poprawia nastrój i wzmacnia odporność. Pozytywnie wpływa na poziom serotoniny, a także na kondycję mózgu.

 

Lawenda

Przede wszystkim przyjemnie relaksuje i uspokaja, ułatwia zasypianie. Wspaniale sprawdzi się jako napar lub dodatek do kąpieli, a także wypełnienie poduszki.

zioła na zmęczenie

 

 

Jak Ci się podoba ten artykuł? Może masz swoje sprawdzone sposoby na poprawę nastroju? Podziel się opinią w komentarzu!