Sprawdzone sposoby na wzmocnienie odporności – zapracuj na odporność już teraz!


Temat odporności i jej wzmacniania to temat rzeka. Nie da się polepszyć odporności w tydzień – trzeba na nią pracować codziennie przez cały rok. Dlatego zainteresuj się tematem już teraz, jeśli chcesz cieszyć się piękną polską jesienią i jeszcze piękniejszą zimą! Przedstawiam Ci moje sprawdzone sposoby na wzmocnienie odporności!

 

sposoby na wzmocnienie odporności

 

Pisałam już o kilku moich sposobach na odporność w poniższym artykule. Jednak temat jest na tyle rozwinięty, że można napisać o nim jeszcze dużo. Zacznijmy jednak od jednego podstawowego pytania…

Jak wzmocnić odporność – moje sposoby i sprawdzone porady

 

Dlaczego jesienią i zimą częściej chorujemy?

 

To nie jest tak, że nagle robi się zimno i my od razu chorujemy. Człowiek nie łapie infekcji w wyniku niższych temperatur. Weźmy na przykład tak zwane „morsy”, czyli ludzi, którzy regularnie kąpią się w lodowatej wodzie, np. Bałtyku – im niskie temperatury nie szkodzą, wręcz przeciwnie.

Dlaczego więc, gdy robi się chłodniej, wielu z nas od razu łapie infekcje?

Powodów jest tak naprawdę kilka, a jednym z głównych jest fakt, że spędzamy coraz mniej czasu na świeżym powietrzu. Rzadziej też wietrzymy mieszkanie, mniej się ruszamy.

Więcej czasu natomiast przebywamy w zamkniętych pomieszczeniach, w towarzystwie innych ludzi, którzy… przenoszą bakterie i wirusy. Łatwiej więc o przeziębienie, czy grypę.

W okresie jesienno-zimowym mamy też mniej okazji do ekspozycji na słońce, przez co nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować sobie witaminy D, która w znacznym stopniu przyczynia się do kondycji naszego układu odpornościowego. Dlatego suplementacja tej witaminy wraz z końcem lata jest obowiązkowa!

Mniejsza aktywność fizyczna, o której już wspomniałam, również nie pozostaje bez znaczenia – chodzi głównie o tę aktywność na świeżym powietrzu, ale nie tylko. Generalnie, aktywność fizyczna pobudza nasz układ limfatyczny, odpowiedzialny za oczyszczanie organizmu z toksyn i zbędnych produktów. Zanieczyszczony i zafajdany organizm jest słabszy i gorzej radzi sobie z patogenami. Oprócz tego, podczas wysiłku lepiej dotleniamy organizm i, nawet jeśli ćwiczymy w domu, jest szansa, że tak się zgrzejemy, że otworzymy okno – a to daje bonus w postaci dopływu świeżego powietrza!

sposoby na odporność

 

 

Rola witamin we wzmacnianiu odporności

 

Witaminy odgrywają bardzo ważną rolę w kontekście wzmacniania odporności. Pamiętaj, że nieodpowiednio odżywiony organizm jest słabszy i może mniej skuteczniej bronić się przed obcymi patogenami.

 

Witaminy z grupy B

Chodzi tu o wszystkie witaminy z tej grupy, jednak największe znaczenie ma tutaj chyba witamina B6, kwas foliowy i witamina B12. Są one odpowiedzialne, m.in. za wytwarzanie białych krwinek, zwalczających infekcje. Znajdziesz je głównie w roślinach strączkowych, pełnoziarnistych zbożach, zielonych liściach i warzywach kapustnych. Wyjątkiem jest tutaj witamina B12, która znajduje się wyłącznie w produktach odzwierzęcych – jeśli więc ich nie spożywasz, suplementacja jest konieczna.

 

Witamina D

Niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, a na jej deficyt cierpi zdecydowanie zbyt duża ilość ludzi. Nasz organizm jest w stanie ją wytworzyć tylko dzięki bezpośredniemu działaniu promieni słonecznych na skórę. Nie przez kurtkę, czy bluzę – bezpośrednio! Z tego względu, suplementacja witaminy D jest zalecana w okresie od października do kwietnia – choć coraz częściej mówi się też o suplementacji całorocznej.

 

Witamina A

Bardzo wiele funkcji układu odpornościowego zależy od odpowiedniej podaży witaminy A. Komórki, biorące udział w ochronie naszego organizmu przed chorobami są regulowane przez tą witaminę, co oznacza, że jest ona niezbędna do walki z chorobami autoimmunologicznymi, a także wirusami i bakteriami. Beta-karoten jest również silnym antyoksydantem i ma istotne znaczenie w przypadku systemu odpornościowego dzieci.

 

 

Sprawdzone sposoby na wzmocnienie odporności

 

Musisz wiedzieć, że odporności nie wzmacnia się w dwa dni. Dla prawidłowo pracującego układu odpornościowego niezbędna jest równowaga, odpowiednie paliwo i sprawnie działający cały organizm. Musisz więc skupić się na bardziej holistycznym podejściu – dbać zarówno o ciało, jak i umysł 🙂

Ważna jest głównie dieta, dostarczająca odpowiednią ilość substancji odżywczych, w tym wymienionych wyżej witamin. Nie obędzie się również bez aktywności fizycznej, przede wszystkim tej na świeżym powietrzu. Musisz się zmusić, nawet w brzydką pogodę, do wyjścia na zewnątrz choć na pół godziny. Najlepiej codziennie!

 

Dbaj o odporność codziennie!

Aby być zdrowym musisz przestać koncentrować się na zwalczaniu chorób, a skupić się na budowaniu zdrowia. O odporność musisz dbać przez cały rok, nie tylko w okresie jesienno-zimowym. Twoje codzienne wybory będą skutkować obniżeniem lub polepszeniem pracy układu odpornościowego. Nie myśl sobie, że możesz folgować sobie przez większość czasu, a jesienią sięgać po czosnek i miód i już – będziesz zdrowy.

 

Mniej stresu

Serio, po prostu czasem odpuść. Jest mnóstwo metod radzenia sobie ze stresem i tak naprawdę każdy powinien znaleźć taką, która najlepiej na niego działa. Dla jednych będzie to spacer, dla innych medytacja, bieganie, czytanie książki, czy rozmowa z kimś bliskim. Ważne jest, aby nie tłumić w sobie emocji i aby nie odreagowywać stresu w niewłaściwy sposób – na przykład sięgając po papierosa, alkohol, czy też kompulsywnie się objadając.

Stres negatywnie działa na cały organizm, prowadząc do jego wyczerpania. Nie jest to stan normalny na dłuższą metę i o ile krótkotrwały stres Ci nie zaszkodzi, o tyle przewlekły i długotrwały stres dosłownie wyniszcza organizm. Zmęczony organizm nie ma siły na radzenie sobie z bakteriami i wirusami.

witaminy na odporność

 

Odpowiednia ilość kwasów tłuszczowych Omega-3

Kwasy Omega-3 wykazują działanie antyzapalne i  pomagają zwalczać wolne rodniki. Wzmacniają również układ odpornościowy oraz cały organizm. Większość z nas spożywa więcej kwasów Omega-6 (które też są ważne, jednak spożywamy ich pod dostatkiem), a zbyt mało Omega-3. Dlatego jedz siemię lniane, nasiona chia, zielone warzywa liściaste i orzechy włoskie.

Sporą ilość Omega-3 zawierają również ryby, jednak są one jednocześnie tak zanieczyszczone metalami ciężkimi (ryby morskie), hormonami i antybiotykami (ryby hodowlane), że ich spożywanie powinno być naprawdę okazjonalne.

 

Nawadniaj się

To normalne, że gdy na zewnątrz robi się chłodniej, coraz mniej chce się nam pić, nie jest to jednak powód, aby unikać wody. Odpowiednio nawodniony organizm lepiej radzi sobie z usuwaniem toksyn oraz dostarczaniem substancji odżywczych do komórek ciała. Odwodniony organizm staje się bardziej podatny na ataki patogenów, jest również słabszy.

Pilnuj więc przyjmowania odpowiedniej ilości płynów, najlepiej zwykłej wody. Możesz pić również herbatki ziołowe lub domowe kompoty (najlepiej bez cukru), jednak to woda powinna wciąż stanowić większość przyjmowanych przez Ciebie płynów.

 

 

Produkty i zioła, które pomogą w zachowaniu odporności

 

Zawsze warto przygotować się do nadchodzącego „sezonu na grypę” i zapatrzyć swoją spiżarkę w kilka prozdrowotnych produktów, które wzmocnią naszą odporność, a także pomogą w walce z ewentualną infekcją.

 

Miód ziołowy

O miodach ziołowych i sposobach ich przygotowania pisałam TUTAJ. Wykonasz go dosłownie w kilka chwil, a naprawdę robi robotę. Możesz przyjmować go profilaktycznie od czasu do czasu lub też stosować w razie infekcji kilka razy dziennie.

  • 1 litr płynnego miodu
  • kawałek korzenia imbiru
  • garść kwiatów lipy (mogą być suszone, wtedy daj garstkę)
  • 1 papryczka chilli
  • 3 ząbki czosnku
  • 2 laski cynamonu
  • 1 cytryna

Cytrynę dokładnie wyszoruj, następnie sparz wrzątkiem i pokrój na plastry. Imbir obierz i pokrój, papryczkę przekrój na pół, czosnek obierz. Wszystkie składniki wrzuć do słoika, ugnieć dokładnie i zalej miodem. Zakręć słoik, owiń ściereczką i pozostaw w ciepłym miejscu na kilka dni. Po tym czasie miód jest już gotowy.

 

Ocet – najlepiej domowy

Ocet zawiera bakterie kwasu octowego, które są niezwykle pożyteczne dla naszego organizmu, ponieważ odżywiają naszą florę bakteryjną jelit, wzmacniają odporność, wspomagają trawienie. A jak już zapewne wiesz jelita to nasz drugi mózg, dlatego  utrzymanie ich w dobrej kondycji jest niezwykle ważne. Octy zawierają również szereg witamin i minerałów, w zależności od surowca, z jakiego zostały wyprodukowane.

O tym jak przyrządzić domowy ocet pisałam w tym artykule.

Bardzo zdrowym nawykiem jest również picie codziennie szklanki lekko ciepłej wody z dodatkiem jednej łyżki octu ziołowego – wspomoże to nasze trawienie, wzmocni układ odpornościowy i odżywi nasze dobre bakterie. Najlepiej jeśli do tego celu użyjesz domowego octu, jeśli jednak takiego nie posiadasz, polecam zaopatrzyć się w dobrej jakości ocet jabłkowy (najlepiej ekologiczny).

 

Smoothies i koktajle

jak wzmocnić odporność

Chyba jeden z lepszych sposobów na przemycenie do naszej diety jak największej ilości witamin i minerałów. Smoothies, szczególnie z dodatkiem siemienia lnianego, nasion chia, ostropestu plamistego albo młodego jęczmienia to prawdziwa bomba witaminowa, która jednocześnie potrafi nas wspaniale nasycić.

Przepisów na wykonanie takie smoothies jest chyba tyle, ile składników, z których możemy je przygotować i to w różnych kompozycjach. Polecam pić codziennie – efekty w postaci wzrostu energii i wzmocnionej odporności z pewnością zauważysz niedługo 🙂

Jeśli już jesteśmy przy temacie smoothies, to chciałam Ci zdradzić, że już niedługo startuje druga edycja Naturalnie Niebanalnego Wyzwania – „Codzienna energia – codzienny koktajl!” Pierwsza edycja tak przypadła Wam do gustu, że postanowiłam zrobić kolejną – tym razem odsłonę jesienną z użyciem sezonowych warzyw i owoców. Będzie pysznie i oczywiście będą nagrody dla uczestników! Szczegóły już niebawem 🙂

A jeśli już teraz chcesz zapisać się na wyzwanie, możesz zostawić swój e-mail poniżej:

 

 

 

 

A jakie są Twoje sposoby na odporność? Jak radzisz sobie z jesiennymi infekcjami? Może masz jakieś sprawdzone sposoby, którymi chętnie się podzielisz?

 

 

 

 

 

  • Super dzieciaczki

    Koktajle to faktycznie dobry sposób na przemycenie dużej ilości witamin. Do reszty sposobów też się stosuję 🙂

  • My jesienią zawsze przestawiamy się na picie probiotyków 🙂

  • Ola Walkiewicz

    Super wpis! Ostatnio coraz częściej czytam właśnie o takich naturalnych sposobach na różne infekcje, problemy. Bardzo się cieszę, że trafiłam tutaj bo od kilku dni chodzi mi po głowie zrobienie domowego octu, a teraz skoro już znalazłam przepis to nie będę miała wyjścia jak tylko wypróbować 😉 Dzięki! Będę wpadać 🙂

    • Dziękuję bardzo! Zrobienie domowego octu jest naprawdę proste – spróbuj, na pewno się uda! Cieszę się, że tu trafiłaś, zapraszam częściej 🙂