Zioła na koncentrację i lepszą pamięć – idealne na początek roku szkolnego


Nadchodzi początek roku szkolnego – wyzwanie nie tylko dla uczniów, ale dla każdego, kto pracuje umysłowo. Wraz z początkiem września powoli kończy się lato i zaczyna bardziej ponury okres, kiedy nasz organizm narażony jest na spadek kondycji, gorszą koncentrację i większą senność. Dlatego dziś przychodzę z pomocą podsuwając Ci zioła na koncentrację i lepszą pamięć!

 

 Zioła na lepszą pamięć

 

Nasz mózg bardzo lubi, kiedy o niego dbamy i tankujemy mu odpowiednie paliwo. Uwielbia antyoksydanty, które chronią jego komórki przed degeneracją, zdrowe tłuszcze, wzmacniające połączenia nerwowe, oraz wszelkie witaminy i minerały, które dodają mu energii i pozwalają na jeszcze lepszą pracę.

A czego Twój mózg nie lubi i co przeszkadza mu w wydajnej pracy? Wszelkie stany zapalne, toksyny, wolne rodniki oraz zbyt wysokie ciśnienie krwi.

 

 

Lepsza praca mózgu na co dzień

 

Jeśli chcesz, aby Twój mózg działał sprawnie, chcesz poprawić swoją pamięć i koncentrację, nie wystarczy tylko, że sięgniesz po poniższe zioła. I to nie dlatego, że one nie działają, ale dlatego, że na zdrowy mózg, a przez to lepszą koncentrację i pamięć, składa się wiele czynników:

 

Odpowiednie dotlenienie

Nie będziesz pracował  uczył się efektywnie, jeśli całymi dniami przesiadujesz w zamkniętym pomieszczeniu. Sorry, nie da się tak. Twój mózg potrzebuje tlenu i świeżego powietrza, dlatego wykorzystaj każdą okazję, aby w ciągu dnia wyjść na zewnątrz – czy to podczas szkolnej przerwy, czy podczas przerwy w pracy. Jeśli nie możesz wyjść, to chociaż otwórz okno i weź kilka głębokich wdechów.

 

Przerwy w pracy i nauce

Punkt obowiązkowy. Nasz mózg jest w stanie pracować w skupieniu i na pełnych obrotach przez 45 minut, po tym czasie jego wydajność spada. Dlatego przerwy w pracy i nauce są tak ważne. Wystarczy 4-5 minut – wstań wtedy od biurka, poruszaj się trochę, weź głęboki wdech.

 

Aktywność fizyczna

Twój mózg uwielbia, kiedy się ruszasz! Po pierwsze, jest dzięki temu lepiej dotleniony, po drugie, pozbywa się napięć i stresu.

 

Odpowiednia dieta

Dostarczanie dobrej jakości paliwa dla Twojego mózgu sprawi, że będzie on działał na pełnych obrotach. Mózg uwielbia potas, magnez i żelazo, a także witaminy z grupy B. Więcej na temat diety dla mózgu, przeczytasz w poniższym artykule. Pamiętaj jednak, że nie wystarczy zdrowo jeść dzień przed egzaminem, albo ważnym projektem w pracy – zdrowa dieta powinna być elementem Twojego stylu życia i na stałe gościć w Twoich nawykach.

Dieta dobra dla mózgu – 14 produktów na dobrą pamięć i koncentrację

 

Dużo wody

Odpowiednie nawodnienie sprzyja transportowi substancji odżywczych w organizmie, dodaje energii i oczyszcza ciało z toksyn. Już niewielkie odwonienie powoduje zmęczenie, problemy z koncentracją i senność, dlatego spożywanie odpowiedniej ilości płynów (także z żywności) jest bardzo ważne dla utrzymania naszego mózgu w dobrej kondycji.

 

 

Zioła na koncentrację i pamięć

 

Stosowanie poniższych ziół pomoże nie tylko doraźnie, ale również długofalowo.

Możesz je więc pić w chwilach zjazdu energetycznego, rozproszenia uwagi i braku koncentracji – świetnie zastąpią kolejną filiżankę kawy, albo napój energetyczny (choć mam nadzieję, że ich nie pijesz!). Pite regularnie wzmocnią układ nerwowy, uzupełnią niedobory mikro i makro elementów, wzmocnią połączenia nerwowe w mózgu i dodadzą energii na co dzień.

Niestety, nie wszystkie z nich znajdziesz na naszej polskiej łące, jednak obecnie nie ma problemu z zakupem ziół w sklepach zielarskich – pamiętaj tylko aby wybierać zioła dobrej jakości, najlepiej ekologiczne.

 

Żeń-szeń

Zwiera witaminy A, C oraz z grupy B, a także magnez, żelazo, miedź i cynk. Ponadto, żeń-szeń jest źródłem ginsenozydów, czyli substancji czynnych, zwiększających zdolność hemoglobiny do przyłączania tlenu, co prowadzi do lepszego dotlenienie organizmu. Żeń-szeń stymuluje również receptory mózgowe i podnosi poziom acetylocholiny, poprawiającej pamięć i koncentrację.

 

Melisa

Melisa jest ziołem, które wspaniale relaksuje i uśmierza stres. Prowadzi to do wydajniejszej pracy mózgu, skutkującej lepszą koncentracją i pamięcią. Dodatkowo, melisa wzmacnia układ nerwowy, jest źródłem witaminy C, flawonoidów i garbników.

zioła na koncentrację

 

Ginko biloba (miłorząb japoński)

Jest to jeden z najstarszych gatunków drzew, rosnący na Ziemi. Zwiększa on produkcję komórek macierzystych w mózgu, a te z kolei korzystnie wpływają na naszą pamięć i koncentrację. Dodatkowo, miłorząb stymuluje neuroprzekaźniki i pomaga w zaburzeniach koncentracji, niepokojach i utracie pamięci.

 

Głóg

Głóg jest znany ze swych właściwości wzmacniających serce i układ krwionośny oraz regulujących ciśnienie krwi. Ale to nie wszystko, bowiem głóg wzmacnia również układ nerwowy, dodaje energii i poprawia koncentrację. Zawiera również sporo witamin, które poprawiają kondycję całego organizmu, co ma niebagatelny wpływ na pracę mózgu.

 

Widłak goździsty

Wyciągi z widłaka wspomagają koncentrację i poprawiają pamięć – substancje czynne znajdujące się w tej roślinie biorą udział w procesach neurologicznych, zachodzących w mózgu. Dowiedziono jego skuteczności w walce z demencją starczą i chorobą Alzheimera, zaleca się go również osobom po udarach mózgu.

 

Yerba Mate (ostrokrzew paragwajski)

Doskonale pobudza cały organizm i stymuluje go do pracy, nie powodując przy tym rozdrażnienia. Wzmaga koncentrację i usprawnia pracę mózgu, poprawia również pamięć. Ponadto, zawiera mnóstwo witamin i makroelementów, ułatwia zapamiętywanie, uczenie się i odtwarzanie informacji.

zioła dla mózgu

 

Skrzyp polny

Posiada działanie ściągające i oczyszczające organizm. Działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, a nasz mózg bardzo nie lubi stanów zapalnych. Zawiera sporo krzemu, potasu, flawonoidów, kwasów organicznych, a także witaminę C, garbniki i karotenoidy.

 

Pokrzywa

Zawiera dużą ilość pierwiastków, wspomagających pracę mózgu i wzmacniających cały organizm, m.in.: żelaza, magnezu, fosforu i potasu. Jest również źródłem witaminy B2, witaminy A oraz K. posiada działanie delikatnie pobudzające, dodaje energii i reguluje ciśnienie krwi.

 

Owoc dzikiej róży

Świetnie zwalcza stany zapalne i wzmacnia cały organizm. Zawiera witaminy z grupy B, witaminę C, A i E oraz kwas foliowy, dzięki czemu uzupełnia niedobory w organizmie. Posiada dużą ilość antyoksydantów, chroniących komórki przed uszkodzeniami i starzeniem się. Owoce dzikiej róży szczególnie zaleca się w okresach przemęczenia, zwiększonego narażenia na stres i infekcje.

 

 

Jak tam Twoja koncentracja po przeczytaniu tego tekstu? Ciekawa jestem, ile informacji zapamiętałeś 🙂 A tak na poważnie, koniecznie podziel się swoją opinią i doświadczeniami, związanymi z naturalnymi sposobami na poprawę pamięci – może masz jakieś sprawdzone patenty lub inne zioła?